پروتکل بوسون (Boson Protocol) چیست؟

Boson Protocol-tokenbaz

سیستم جدید و نو پای دنیای کریپتوکارنسی، آن‌چنان هم نسبت به سیستم قدیمی، بی شباهت نیست. در واقع هدف، بهبود سیستم بوده که منجر به ظهور ارزهای دیجیتالی در دنیای اقتصادی گردیده است. این نکات را بیان داشتیم که بگوییم، همان‌طور که می‌دانید در سیستم قدیمی بین خریدار و فروشنده احتمال بروز اختلاف بوده و هنوز هم پا برجاست. دنیای ارز دیجیتال از این موضوع هم مستثنی نبوده. احتمال بروز اختلاف منجر به ظهور اکوسیستمی به نام پروتکل بوسون گردیده است. این که این پروتکل چیست و چگونه به اختلافات رسیدگی می‌کند و دیگر مزایای آن چه می‌باشد، دستور کار مقاله امروز تیم توکن باز می‌باشد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

تعریف پروتکل بوسون

در تعریف این پروتکل می‌توانیم این‌گونه بگوییم که هدف این پروتکل پایه گذاری یک زیرساخت غیرمتمرکز، به جهت انجام معاملات در زمینهٔ تجارت الکترونیک می‌باشد. باید بدانیم این پروتکل تنها به جهت بهره وری از بستر بلاک‌چینی در Ecommerce نبوده، بلکه با یاری جستن از این اکوسیستم قادر خواهد بود اندوخته‌های دیجیتال در دنیای واقعی با کالا و خدمات تبادل کنند. بدین منظور باید دانست که در این پروتکل یک راهکار توکنیزه کردن (Tokenization) (پروسهٔ تبدیل و چنج کردن دارایی‌های واقعی به اندوخته‌های دیجیتال) منحصر به فرد مورد بهره جویی قرار گرفته است.

این پروتکل برای آنکه قادر باشد به حل هرگونه اختلاف بین خریدار و فروشنده رسیدگی کند دارای یک سیستم داوری می‌باشد. به گونه‌ای که هرکدام از طرفین گزارش مشکل را اعلام نمایند. از این سیستم برای جریمه نمودن فرد خاطی و تشخیص آن بهره جویی خواهد شد.

Boson Protocol-tokenbaz

کارکرد پروتکل بوسون

همان‌طوری که در سطور بالا بدان اشاره نمودیم و می‌دانیم، این پروتکل زیر بنای معاملات تجاری و فراهم آورنده انتقال داده‌های دیفای است. به گونه‌ای که این امر توسط بهره جویی از ضامن‌ها توکنیزه صرافی‌ها که این توکن‌ها تحت عنوان تعهد شناسایی می‌شوند، محقق خواهد شد.

باید بدانیم که این‌گونه ان اف تی (NFT) ها تئوری مخصوص به خود را دارند به گونه‌ای که به هر دو طرف انگیزه لازم را بدهند تا ایفاگر نقش‌های مربوط به خود باشند. کاربران اعم از فروشنده و یا خریدار در صورتی که بخواهند از معامله کنار گیری کنند، می‌بایست ضرر وارده به طرف مقابل را پرداخت کنند.

آنچه باید بدانیم این است که این پروسه به گونهٔ ک سیستم بدون نیاز به اعتماد (trustless) از طریق قراردادهای هوشمند صورت می‌پذیرد. به صورتیکه که در راستای آن یک سازمان مالی نوین را به ارمغان می‌آورد که قادر خواهد بود به عنوان یک عنصر سازنده در دیگر پروتکل‌های دیفای (DeFi) بهره وری شود.

توکن بومی این پروتکل، بوسون (BOSON) می‌باشد. این توکن قابلیت استیک شدن را دارد و به جهت سازگاری معاملات، کارمزد را کاهش می‌دهد، ضمن آنکه برای حاکمیت شبکه نیز بهره جویی می‌شود. این امر به هولدرها کمک می‌کند که اپراتورهای پروتکل چگونه عمل کرده و سرمایه به چه صورت از dCommece DAO بهره جویی می‌کند، حق رأی خواهد داد. بازار کامل پروتکل Boson و اکوسیستم dCommerce در سال جاری شروع به فعالیت و راه اندازی شود.

چشم انداز Boson Protocol

لازم است بدانیم که چشم انداز Boson Protocol با یاری جویی مالی و سرعت بخشیدن در بهبود و توسعه ی مجموعه ای از اپلیکیشن های کاربردی به صرف ایجاد disrupt و unbundle و همچنین Democratized تجارت، بتواند یک اکوسیستم تجاری دیفای را فعال نماید.
در واقع کاری که تکنولوژی بوسون پروتکل انجام می دهد این است که در دنیای واقعی محصولات خود را اعم از خدمات، علامت گذاری می کند و دیتاهای تجاری را در یک بستر دیجیتالی که بر اساس دیفای ساخته شده را، محصور می کند.

Boson Protocol-tokenbaz

نقشه راه پروتکل Boson

باید بدانیم که نقشه ی راه (Road map) دقیقی، پروتکل بوسون ارائه نداده است و صرفاً در یکی از سندهای یک برگه‌ای این پروژه، توضیحاتی مختصر و عکس مربوط به آن لحاظ شده است. این پروتکل در ماه نوامبر سال گذشته یعنی 2021، شبکهٔ اصلی این پروتکل اقدام به فعالیت نمود یا به بیان دیگر راه اندازی شد.

در راستای بهبود بخشی فصل اول این پروتکل، فصل دوم آن در سال جاری (2022)، در پی راه اندازی یک مارکت پلیس شبکۀ همتا به همتا (Peer to peer) و بازار داده به گونهٔ MVP می‌باشند.

علل منحصر به فرد شدن پروتکل Boson

همانطور که اذعان کردیم پروتکل بوسون تصمیم دارد تا با ایجاد بستری دیفای راه ارتباطی و یا پلی مابین تجارت در دنیای واقعی (Real) و داده‌های عرضه شده توسط کاربرها به وجود آورد. اینها همه دربرگیرنده ی چند خصوصیت بی مانند می‌باشند که به یاری‌جویی از آنان این خلا پر می‌شود. بعضی از آنها عبارت‌اند از:

  • dCommerce DAO

بنیادی تحت تسلط حاکمیت جامعه می‌باشد که وظیفه دارد دربارهٔ نحوه توسعه و یا بهبود پشته محصول dCommerce پروتکل بوسون تصمیم اتخاد نماید. باید بدانیم که این انجمن درباره ی آنکه کدام پروژه صرف به وجود آوردن برنامه های اصلی، ابزارها و یا ترکیب پروتکل بوسون می بایست بودجه اخذ کنند و همچنین در راستای تغییر سیاست و … تصمیم گیری نمایند.

  • Web3 Data Marketplace

این پروتکل قصد دارد با ارائه راه حل های دیدگاه کاربران در مورد داده‌های شخصی خود دچار تغییر نماید، که در آن اشخاص قادر باشند در ازای انگیزه‌های اقتصادی، به طور خود جوش داده‌های منتخب را به اشتراک بگذارند.
پروتکل بوسون با بهره‌جویی از Protocol Ocean اقدام به فراهم آوردن یک بازار داده Web3 کند. به گونه‌ای که خریداران داده، قادرند داده‌های جمع شده را از شرکت کنندگان به طور داوطلبانه بخرند.

  • Object tokens

این توکن‌ها ERC-20 می باشند که به جهت خرید توکن‌های بخصوص (تعهد) بهره‌جویی می‌شوند. برعکس NFT های تعهدی، اینگونه توکن‌ها توانایی ریز شدن داشته و قادرند با بهره جویی از پلتفرهای استاندارد دیفای همچون سازندگان بازار خودکار یا AMM ویا پلتفرم های بازا وام، ترید شوند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.