استیبل کوین چیست و انواع آن کدامند؟

3502df54 e11f 4497 9e57 7f4358e11aa8

اصل و شاکله هر بازاری به اعتبار آن می باشد. این که آیا بازار مدنظر ما معتبر می باشد و اینکه چگونه به سنجش این اعتبار بپردازیم، سوال هایی است که یک تریدر باید از خود بپرسد.
در مقالات قبلی بحث هایی چون جفت ارز ها و مزیت آنها در ترید ارز دیجیتال بررسی کردیم. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد، به بررسی استیبل کوین ها در حوزه بلاک چین و اینکه چه فایده و یا اعتباری در بازار ارز دیجیتال را دارند، بپردازد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

استیبل کوین (stable coin) چیست؟

استیبل کوین را اینگونه می توان بیان کرد که نوعی ارز رمز نگاری شده است که ارزش‌ آن بر مبنای قیمت یک دارایی دیگر معین می‌شود. این دقیقا مشابه زمانی است که پول فیات توسط طلا و دیگر دارایی‌های ارزشمند پشتیبانی می‌شد، استیبل کوین‌ها نیز تحت پشتیبانی یک دارایی ارزشمند هستند.

این دارایی قادر است یک ارز فیات همانند دلار آمریکا یا یک رمز ارز باشد. البته باید بدانیم که گونه ی بخصوصی از استیبل کوین وجود دارند که قادر خواهند بود بدون پشتیبانی به‌ فعالیت خود ادامه دهند.
باید بدانیم مفهوم داشتن پشتوانه یا پشتیبانی، بدین منظور است که در ازای یک استیبل کوین، یک دلار واقعی در جایی نگهداری و ذخیره می شود و بدین صورت ارزش هر کوین یا رمز ارز همواره برابر یک دلار خواهد بود. البته بدانیم، این موضوع در صورتی خواهد بود که استیبل کوین با نسبت یک به یک با ارز فیات پشتیبانی شود.

باید دانست از آنجایی که نوسانات ارزهای فیات همچون دلار و یورو بسیار کمتر از رمز ارزها می باشد، استیبل کوین‌ها، به گونه ای نقش دلار یا یورو را در حوزه دیجیتال ایفا می‌کنند و با پایین آوردن و کم کردن نوسانات در یک سوی تریدها، موجب سهولت در محاسبات می‌شوند.
این مسئله همواره از اهمیت بسزایی برای کاربران برخوردار است به گونه ای که اگر به سایت مارکت کپ و حجم معاملات نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترین حجم معاملات روزانه تحت اختیار استیبل کوین ها قرار دارد.
تتر با نماد اختصاری USDT محبوب‌ترین stable coins بازار شناخته می شود. به گونه ای که روزانه بیش از 111 میلیارد دلار از این استیبل کوین معامله می‌شود که این رقم چیزی معادل دو برابر حجم معاملات پادشاه رمز ارزها یا همان بیت کوین می باشد.

stable coins

انواع استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ها را با توجه به پشتوانه‌ آنها می توان به سه دسته‌ تقسیم کرد. این پشتوانه قادر است ارز فیات،‌ جواهرات و… یا یک رمز ارز باشد. در مورد دسته ی اول، شبکه‌ی stable coins اجباراً به حالت متمرکز دست پیدا می کند و در مورد دوم،‌ وجود یک پشتوانه غیرمتمرکز، می تواند منجر به آن شود که استیبل کوین نیز به ماهیت غیرمتمرکز دست یابد. مورد سوم و انتهایی، به طور کل پشتوانه ندارد و برمبنای الگوریتم‌ها و ” قرارداد هوشمند ” (Smart Contract) کار می‌کند که آن‌ را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

Concentrated stable coins

تتر (UDST)

تتر یکی از مشهورترین و نخستین stable coins ها می باشد. شرکت صادرکننده‌ی آن مدعی است که منبعی از دلار به طور واقعی تحت ‌عنوان وثیقه و خارج از بلاک چین، پشتیبانی این رمز ارز را به عهده دارد.

در خارج از دنیای دیجیتال یعنی دنیای واقعی و رئال این ذخیره سازی توسط شرکتی متمرکز، اداره و به کار خود ادامه می دهد.باید دانست با وجود این ذخیره سازی، سرمایه‌گذاران قادرند از این مسئله که تتر آنان دارای ارزشی واقعی و معادل یک دلار خواهد بود، مطمئن گردند. ارز دیجیتال تتر، از نظر حجم معاملات در بازار ارزهای دیجیتال 48% درصد این بازار را به خود اختصاص داده است.

اما باید بدانیم که شرکت خالق تتر هیچ وقت این فرضیه که هر تتر معادل یک دلار است را به اثبات نرسانده تا کاربران با خیال آسوده تری به معاملات بپردازند که همین مسئله باعث بروز برخی شک و شبهه میان سرمایه گذاران می باشد.

جمینای دلار (GUSD) پکسوس دلار (USDC)

این دو ارز رمزنگاری شده جمینای دلار، توسط برادران ویکنلووس، و پکسوس دلار استارتاپ بلاک‌چینی (Paxos) و صرافی Coinbase به وجود آمده اند. باید بدانیم این دو استیبل کوین‌ها مورد توجه سرمایه‌گذارهای سازمانی قرار گرفته و تحت نظارت مستقیم وال استریت هستند و بر مبنای قوانین محلی، به فعالیت خود ادامه می دهند. لازم به ذکر است که هر قدر میزان اعتماد کاربران به تتر کمتر می‌شود، این رمز ارزها جای پای خود را بیشتر  محکم کرده و نمود پیدا می کنند.

فایل کوین (one FIL)

این استیبل کوین از طریق پروتکل ICHI جهت ساخت «مجوز دارایی غیر متمرکز» به وجود آمده، استیبل کوین شبکه‌ی فایل کوین می باشد و oneFIL نام دارد. پشتیبان و پشتوانه ی این stable coins، یک استیبل کوین دیگر است که UDSC است و همچنین باید دانست ارز رمز نگاری شده ی بومی شبکه‌ی فایل کوین یعنی FIL است.

هدف از به وجود آوردن این استیبل کوین، بهبود بخشی هر چه بیشتر شبکه‌ی فایل کوین است و برای اشخاصی که که از این شبکه استفاده می‌کنند یا برای این شبکه فضا ارائه می‌ دهند، تخفیفاتی نیز در نظر گرفته می‌شود و تا به نوعی مشوق کاربران باشد.

Gold-backed stable coins

کش گُلد (CACHE) 

یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های این مجموعه قرار می گیرد. باید بدانیم که هر CACHE پشتوانه ای تحت عنوان یک گرم طلای خالص دارد که خزانه‌هایی در سراسر جهان آنان را محفوظ و نگهداری می کنند. ارسال هر CACHE معادل ارسال یک گرم طلا می باشد و لازم به ذکر است که توکن‌های آن به سهولت در ازای طلای واقعی بازخرید خواهند شد.

تتر گلد (XAUt) و پکس گُلد (PAXG)

این گونه استیبل کوین‌ها معادل یک اونس تروا (برای اندازه‌گیری وزن فلزات گران‌بها، یعنی طلا، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم از اونس بین‌المللی تروا استفاده می‌شود.) می باشند. این رمز ارزها دارای مینیمم بازخرید بالاتر از CACHE می باشند.

Algorithmic Stable Coins

تِرا لونا (Terra LUNA)

ترا لونا استیبل کوینی غیر متمرکز تلقی می شود که به جای آنکه اعتماد به شخصی ثالث کند، از الگوریتمی دشوار و پیچیده برای استقرار خود بهره جویی می‌کند.

بدین منظور، این گونه استیبل کوین ها، ذخایر بر روی بلاک خود را، در حالت تعادل نگاه می‌دارند؛ این بدان منظور است که سرمایه‌ها در قراردادی هوشمند ذخیره می‌شوند و بر مبنای عرضه و تقاضا به گونه ای اتومات، از هر گونه خراب کاری یا دست بردن در قیمت به‌صورت عمدی یا غیر عمدی از طریق کاربران، جلوگیری و محافظت می‌کنند.

امپل فورث (AMPL) 

بر مبنای پروسه ی مشابه عمل می‌کند. این ارز رمز نگاری شده به جای آنکه پشتوانه‌ی فیزیکی یک دلار را داشته باشد، به جهت جوابگویی به تغییرات در عرضه و تقاضا، از پروسه ای جهت تنظیم اتومات موجودی در جریان بهره جویی می‌کند.

اگر قیمت امپل نسبت به دلار، حدوداً 5% افزایش یا کاهش یابد، برای تنظیم بهای ارز دیجیتال اقدام به پایین آوردن یا بالا بردن عرضه روی یک دلار می‌کند. این به علت آن است که این پروسه در تمامی کیف پول های ارز دیجیتال به صورت نسبی انجام می پذیرد.

دای (DAI)

استیبل کوین دای با سایر گونه های استیبل تفاوت دارد؛ زیرا غیر متمرکز است و نیاز به اعتماد ندارد. همچنین کاربران قادرند از آن به‌ گونه ای گسترده بهره جویی کنند. DAI خلق شده ی شرکت بلاک چین MakerDAO  می باشد. توکنی ERC20 و ارزش آن برابر با یک دلار است. استیبل کوین دای را کابران قادرند به سهولت و آسانی بین کیف پول های اتریوم جابه‌جا کنند.

کاربرد استیبل کوین

همانطور که می دانیم غالباً در سرمایه‌های دیجیتال، از استیبل کوین‌ها به‌ عنوان واسطه‌ای در معاملات بهره وری می‌شود. کاربرد استیبل کوین آن است که به‌طور موقت می تواند تریدرها را از نوسانات بازار در امان نگه دارد. هنگامی که بازار دچار نوسان شدید می شود، تریدرها اقدام به تبدیل رمز ارزها خود به استیبل کوین‌ می کنند و با آرام شدن نوسانات بازار، رویه قبل را در پیش گرفته و اقدام به خرید رمز ارز فروخته شده ی خود می کنند. از کاربرد دیگر استیبل کوین ها می توان به تامین نقدینگی، رشد امور مالی غیر متمرکز، بهره جویی در دست یابی سود، وام‌دهی و … اشاره کرد.

هدف استیبل کوین ها

هدف به وجود آمدن استیبل کوین ها این است که در برابر با نوسانات ذاتی بازار کریپتوکارنسی مقابله کنند و ریسک از دست رفتن سرمایه کاربران را کمتر کنند. باید بدانیم استیبل کوین ها همانطور که از نامشان پیداست برخلاف دیگر رمز ارزها که قیمت ثابت و پایداری ندارند و امکان دارد تریدرها نیز از این نوسان قیمتی سود ببرند، قادرند در برابر نوسان شدید بازار از بهای رمز ارز و سرمایه تریدها محافظت کنند.

مزایا و معایب استیبل کوین

استیبل کوین نیز دارای مزایا و معایبی است که در ذیل به طور مختصر به شرح آن ها می‌پردازیم.

مزایای استیبل کوین

1.پایین بودن هزینه تراکنش

2.ترید سریع و ایمن

3.قابلیت نقل و انتقال دارایی‌ها به‌ گونه ی دیجیتالی

4.ثبات قیمتی و دارای پشتوانه یک دارایی

5.بهره جویی از فناوری بلاک‌چین

6.فراهم آوری امنیت، شفافیت و قابلیت پیگیری

7.سهولت و آسانی در آن برای کاربران

8.قراردادهای هوشمند جهت محافظت از  طرفین معامله در سرمایه‌گذاری

معایب استیبل کوین

1.متمرکز بود آن

2.نیازمند به شخص ثالت جهت اعتماد (یک‌ نهاد یا سازمان)

3.نیازمند حسابرسی بیرونی جهت اطمینان از میزان ارزش دارایی ‌ها

4.اخذ بازده کمتر در سرمایه‌گذاری

5.زمان‌بر بودن این فناوری برای آموزش و پذیرش آن در دنیای دیجیتال

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.