وایت پیپر(White paper) چیست؟

Digital Dollar Project Releases White Paper 1180x704 1

یکی از موضوعات بحث این روزهای مردم در سراسر جهان، چه مردم عادی و چه کاربران حوزه عرض دیجیتال، این است که آیا می‌توان به این مقوله اعتماد کرد یا خیر. یکی از مبانی اعتبار سنجی و مهم در خصوص ارزهای دیجیتالی، مقوله‌ای است تحت عنوان وایت پیپر که دستور کار امروز تیم توکن باز می‌باشد. در واقع، این وایت پیپرها، به نوعی، شناسنامه ارز محسوب می‌شوند. برای بررسی و شناخت ماهیت آن، با ما همراه باشد.

مفاهیم کلی:

وایت پیپر(white paper) چیست؟

در حوزه ارزهای رمز نگاری شده چندین برگه وجود دارد که دربرگیرندهٔ سندی است که در آن، توضیحاتی مبسوط از یک پروژه ی غیر متمرکز به کاربران و علاقه مندان به فهم این پروژه ارائه شده است، که به آن وایت پیپر (White paper) می گویند.
باید بدانیم که این پروژه در دنیای رمز ارزها یا شبکه بر پایه ی بلاک‌چین می باشد. وایت پیپر را می توان اینگونه عنوان کرد که معرفی نامه‌ای می باشد که به طرح پروژه ی یک شرکت یا سازمان می پردازد و برای افرادی که اقدام به خواندن این وایت پیپرها می کنند، بیان می‌ دارد که اهداف این پروژه چه می باشد یا آنکه مشکل به وجود آمده از چه راه‌ و روش هایی قرار است، حل شوند. این اطلاعات تشریح و تفصیل از محصول، تکنولوژی‌های مورد بهره وری در آن و مشکلاتی که قرار است مرتفع سازد را، دربر می گیرد. ضمن آنکه جزئیاتی درباره ی توکن مورد نظر نیز ارائه می‌دهد و اطلاعاتی در راستای نقشه راه، هدف آن و تیم توسعه دهنده، در آن لحاظ می‌شود.

Whitepaper

علت به وجود آمدن یک وایت پیپر

باید دانست برای به وجود آوردن یک وایت پیپر، مستلزم صرف وقت و منابع بسیار است. اما اگر یک وایت پیپر به درستی و صحت نوشته شده باشد، قادر است به شما کمک های شایانی کند که عبارت است از:

  • شما و موسسه ی شما را تحت عنوان یک لیدر یا رهبر موثر در صنعت دیجیتال، به عرصه نمایش در خواهد آورد.
  • سبب به وجود آمدن ارتباط شمای نوعی با شرکای جدید و لیدرهای دیگر صنایع می‌شود.
  • سهولت مجسم نمودن برند و صنعت و ارمغان آوری اعتبار و اعتماد
  • میزان کمک و مشارکت مخاطبان بالا رفته و اشخاص را مشتاق به اشتراک‌گذاری مطالب و مباحث شما در شبکه‌های اجتماعی می‌ شوند، که نتیجه آن به دست آوردن اطلاعات فراوانی از بازدیدکنندگان سایت خواهد بود.

مازاد بر آنچه تاکنون ذکر شده، خلق یا تولید یک وایت پیپر، دارای منفعت های بسیاری است که عبارتند از :

  • منبع های عظیمی برای تیم‌های فروش محسوب می شوند.
  • در شمایل مختلف همانند: اینفوگرافیک، اسلایدها و پست‌های وبلاگی مورد بهره جویی قرار می‌گیرند.
  • شرکت شما را از دید خوانندگان متفاوت‌تر از رقبای خود نشان می‌دهد.
  • از موثرترین ابزارهای بازاریابی برای اخذ تصمیم‌ در خریدهای B2B است.
Whitepaper

مهم‌ترین ویژگی‌ها برای یک وایت پیپر

باید بدانیم به طور کلی زمانی یک وایت پیپر اصولی و معتبر است که خصیصه‌های زیر را در زمرهٔ اختیارات خود داشته باشد:

  • میزان وایت پیپر مدنظر: باید بدانیم تعداد صفحات حدودی و حداقلی برای یک (White Paper) چیزی معادل 6 صفحه می‌باشد. ضمن آنکه مقاله‌ی مد نظر باید به طور حتم از عکس، چارت و منابع معتبر برخوردار باشد. اما اگر مبحث، نیاز به درک و فهم بهتر داشته باشد می‌توان آن را تا 50 صفحه نیز بسط داد.
  • نوع نگارش و ساختار متن: لازم است بدانیم بدنهٔ وایت پیپرها از چه مواردی تشکیل شده‌اند: تیتر، سر فصل مطالب، خلاصه، مقدمه، بدنه اصلی مقاله که قادر به معرفی محصول، رفع مشکل، آموزش حل مشکل و سایر مواردی از این دست باشند و در پایان هم جمع بندی و نتیجه گیری.
  • میزان انباشتگی: عموماً این نوشتارها از EBookها دارای کثرت انباشتگی بوده و به آسانی نیز قابل درک و فهم نخواهند بود.
  • قالب مورد بهره وری: White Paper ها به صورت PDF انتشار می‌یابند و به شکل عمودی می‌باشند.

وایت پیپرهای معروف

باید بدانیم وایت پیپرهای معروفی در دنیای ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی‌ها وجود دارد که در اینجا می‌توان به دو مورد مهم زیر اشاره کرد:

  • White Paper Btc: ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین، پادشاه رمز ارزها، پروژه‌ی خود را چنین به جهانیان معرفی می‌نماید که: من روی یک سامانه‌ی الکترونیکی جدید مشغول به کار می‌باشم که به گونه‌ای نقدی بوده و برای سنجش اعتبار آن لازم نیست از واسطه یا همان شخص سومی بهره برد.
  • White Paper Eth: در 6 سال پیش سال 2015 ویتالیک بوترین پدید آورندهٔ اتریوم، نسخه‌ی آغازین این رمز ارز را زمانی منتشر کرد که پروژه‌ی اصلی هنوز آغاز نشده بود.

وایت پیپر (White Paper) ها در دنیای دیجیتال

همان‌طور که می‌دانیم مانند دیگر کسب و کارها و بازارهای موجود در زمینهٔ مالی و تجاری رمز ارزها هم، از White Paperها بهره‌ی بسزایی می‌برند. شاید بتوان گفت اغلب عموم پروژه‌های موجود در دنیای ارزهای رمز نگاری شده که در مرحله‌ی عملیاتی شدن قرار می گیرند، برای خود یک وایت پیپر تحت اختیار دارند. از پادشاه رمز ارزها گرفته تا ICO، همه ارزهای دیجیتال دارای White Paper برای معرفی خود می باشند.

یک وایت پیپر استاندارد شامل چه قسمت هایی است؟

یک وایت پیپر استاندارد و بی نقص، دربرگیرندهٔ بخش‌های زیر می باشد:

Whitepaper


چکیده (Abstract)

در این قسمت، یک رویت کوتاه اما کلی از پروژه و قسمت‌های پیش‌گام آن را به کاربر عرضه خواهد شد. در واقع، کار و هدف چکیده، آن است که مخاطب را به ادامه مطلب و مطالعهٔ آن ترغیب کند و در راستای مطالعهٔ این بخش، کنجکاوی شما را در مقابل جزئیات پروژه مد نظر برانگیخته کند.


مقدمه (Introduction)

باید بدانیم در این بخش اغلب، مطالب مبتنی بر ذات و ماهیت بلاک چین و رمز ارزها و مزایای آن‌ها، همچنین بازاری که این رمز ارز قصد دارد به آن ورود کند به کاربران معرفی خواهد شد.

تعریف مشکل (Problem)

این بخش جزئیات بیشتری را در مورد بازار هدف پروژه ی مد نظر یاد شده را، تحت اختیار کاربران می‌گذارد و با تمرکز و دقت بسزایی چالش‌های به وجود آمده در این صنعت را ارزیابی می‌کند. این چالش‌ها قادر خواهند بود که از نوع فنی و یا مرتبط به نوع مدیریت کسب‌وکارها در این حوزه تلقی شوند. راه حل در نظر گرفته شده کنونی برای این مشکل آن است که در این بخش تیم توسعه‌دهنده، ادله های خود را برای کافی نبودن راه‌حل‌های ایجاد شده بیان می‌کند.

توضیح محصول (Description)

لازم به ذکر است که در این بخش کاربران قادر خواهند بود تا توضیح محصول معرفی‌شده را ((از زبان بهبود دهنده یا توسعه‌دهندگان آن)) مطالعه کرده و یا بخوانند و در راستای این مطالعه متوجه بشوند که این پلتفرم، محصول یا خدمات به صورت دقیق و کامل چه کارایی هایی دارد، عملکرد آن به چه صورت می‌باشد و چگونه قادر خواهد بود تا مشکلات عنوان‌شده را برطرف سازد.

جزئیات فنی (Technical Details)

در اینجا شمای کاربر به جزئیات فنی مرتبط به بلاک چین پروژه مدنظر دست پیدا خواهید کرد و می‌توانید بفهمید که شیوه توسعه محصول، مشخصه‌های فنی آن و روش بهبود و ارائه ارزهای رمز نگاری شده، در برگیرندهٔ مواردی هستند که در این بخش بدان پرداخته می‌شود.

Whitepaper

توکن (Token)

باید بدانیم این بخش به توضیح کامل رمز ارز (کوین یا توکن) مد نظر پروژه اختصاص دارد. با مطالعه این بخش از عملکرد رمز ارز مدنظر آگاه خواهیم شد. ضمن آنکه باید بدانیم چه روندی برای عرضه آن‌ها تعبیه شده است و بودن آنان چه سود و منفعتی را برای کاربران این پروژه و در ابعاد عظیم‌تر، جامعه رمز ارزها در پی خواهد داشت.

جزئیات مربوط به عرضه عمومی (Public Supply)

باید بر این امر واقف آییم که اگر این وایت پیپر در راستای فروش یک توکن بخصوص طراحی و نوشته شده باشد، اطلاعات مربوط به عرضه عمومی آن نیز در آن لحاظ شده است و عواملی همچون تایم راه‌اندازی و ارائه قسمت‌های گوناگون محصول، طرح‌های تشویقی، شرایط برای سرمایه‌گذاری بر روی محصول و افراد واجد، شیوه بهره وری از سرمایه جذب‌شده و … مواردی محسوب می شوند که در این بخش با آن رو به رو خواهید بود.

معرفی تیم توسعه‌دهنده (Developer Team)

در بخش نسبتاً انتهایی، اغلب اطلاعاتی در مورد بنیان‌گذاراهای پروژه مدنظر و توسعه‌دهندگان ارشد آن نیز لحاظ شده است. اما باید بدانیم یک تیم قدرتمند و صاحب تجربه، یکی از رکن های مهم و تاثیر گذار موفقیت در پروژه های رمزنگاری شده تلقی می شود‌. به همین دلیل، وجود این قسمت در وایت پیپر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نتیجه گیری (Conclusion)

در پایان، یک وایت پیپر مطلوب با یک نتیجه‌گیری به پایان خواهد رسید. در بخش نتیجه‌گیری، خلاصه‌ای از نکات تاثیرگذار پروژه لحاظ می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.