کندل اینگالفینگ (Engulfing) چیست؟

bull bear engu22lf candle

زمانی که صحبت از نمودارهای شمعی یا کندل استیک‌ها می‌شود، نمی‌توان نقش الگوها را در تحلیل تکنیکال نادیده گرفت. در مقالات قبلی به الگوی پین بار و دیگر الگوها اشاره کرده‌ایم. الگوهایی که در هر نوع از شرایط بازار برای هدفی خاص به کار می‌آیند. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد، الگوی اینگالفینگ را مورد بررسی قرار دهد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

کندل اینگالفینگ (Engulfing) چیست؟

در تعریف اینگالفینگ می‌توان این‌گونه بیان کرد که به معنای پوشش دهنده است. علت نام نهادن این کندل آن می‌باشد که ویژگی پوشاننده را در خود دارد به گونه‌ای که از سمت پایین و بالا تمامی کندل پیشین را تحت پوشش قرار می‌دهد و به صورتی که کندل پیشین قابل رویت نیست. در حقیقت باید بگویم این الگو هنگامی به وجود می‌آید که بدنه قیمتی شمع یا کندل، یک یا چند کندل پیش از خود را در برمی‌گیرد.

باید بدانیم هنگامی که این الگو کندل‌های بیشتری را شامل شود توان بیشتری نیز برای تداوم روند خود خواهد داشت.

دو گونه کندل از این الگو در تحلیل تکنیکال تعریف شده است:

۱. الگوی اینگالف صعودی (Bullish) نشانگر سیگنال افزایشی و روبه‌جلو است.

۲. الگوی اینگالف نزولی (Bearish) نشانگر سیگنال کاهشی و رو به سقوط است.

Engulfing-tokenbaz
Engulfing

مفهوم اینگالفینگ

برای فهم بهتر این الگو بیایید تصور کنید که یک روند کاهشی یا نزولی موجود است و کندل نزولی به وجود آمده و تشکیل گردیده است. اما همان‌طور که مستحضر هستید، در یک کندل کاهشی و یا نزولی قیمت (Price) باز شدن کندل فراتر و بالاتر از قیمت بسته شدن خواهد بود. پس از اتمام این کندل اگر کندل بعدی گپ ایجاد شود (کندل بعدی در قیمت پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل قبلی باز شود.) به گونه‌ای که در قیمتی فراتر از قیمت باز شدن (Open) کندل قبلی کلوز یا بسته شود.

بدین ترتیب کندل پیشین اینگالف شده است. اما نباید از این موضوع که شرط اینگالف شدن چیست غافل شد و باید بدانیم که اینگالف کردن پوشش بدنه پیشین توسط کندل جدید می‌باشد که نمایانگر وارد شدن خریدارها و مغلوب شدن تقاضا بر عرضه خواهد بود.

الگوی شمع اینگالفینگ در ناحیه حمایتی و مقاومتی

باید دانست هنگامی که یک روند به منطقهٔ مقاومت یا حمایت می‌رسد امکان دارد قدرت و توان حرکت خود را از دست بدهد. بدین صورت توان ناحیه دیگر و طرف مقابل افزایش پیدا می‌کند. به گونه‌ای که اگر روند رو کاهش باشد در منطقه حمایتی با فشار خریداران و عکس این موضوع نیز برقرار است اگر روند افزایشی باشد در منطقه مقاومت با فشار فروشندگان روبه‌رو خواهیم بود.

باید بدانیم این کشمکش و رویارویی همواره بین خریداران و فروشندگان در مومنتوم و یا سایر علائم و نشانه‌های پرایس اکشن یاد می‌شود، به عرصه نمایش در می‌آید. یکی از علائم بازگشت روند الگوی شمعی اینگالفینگ می‌باشد. لازم است بر این موضوع واقف آییم که در بعضی اوقات بازار پر تلاطم و نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند و همین مسئله بازار را در وضعیت رنج زدن قرار می‌دهد. در چنین شرایطی الگوی اینگالفینگ بالا رفتن ناگهانی حجم معاملات سیگنالی به علت بازگشت روند می‌باشد.

الگوی کندل اینگالفینگ بولیش یا گاوی

آنچه لازم است بدانیم این است که که الگوی کندل اینگالفینگ گاوی یا بولیش  برای تمام کردن روند کاهشی یا نزولی و سر آغاز روند افزایشی محسوب می شود.

زمانی که یک روند نزولی حاکم است و پس آن کندل نزولی با کندل افزایشی اینگالف شود در اینجا ممکن است بازگشت روند یا اصلاح روند و ایجاد آن حاصل گردد. در این الگو  باید کندل اینگالفینگ افزایشی بوده و کندل پیش از آن روندی نزولی را طی کرده باشد.

قیمت (Price) بازشدن این الگو می باید مساوی یا پایین تر از قیمت (Closed) شمع نزولی پیشین باشد. ضمن آنکه پرایس بسته شدن شمع این الگو باید بالاتر از قیمت (Open) کندل پیشین و نزولی باشد.

Engulfing_tokenbaz
Engulfing

الگوی کندل اینگالفینگ بیریش یا خرسی

آنچه لازم است بدانیم این است که الگوی کندل اینگالفینگ خرسی یا بیریش این الگو در پایان روند افزایشی تشکیل شده و بعد از آن یک روند کاهشی به وجود می آید یا یک اصلاح صورت می پذیرد.

در این الگو برعکس الگوی بولیش نزولی بوده و شمع پیش از آن افزایشی می باشد. به گونه ای که قیمت باز شدن کندل پوششی یا اینگالفینگ می بایست، مساوی یا فراتر از (Price) یا قیمت بسته شدن کندل پیشین باشد. در سوی دیگر قیمت بسته شدن این الگو نیز می بایست، نزولی تر از قیمت باز شدن کندل پیشین باشد.

Engulfing_tokenbaz
Engulfing

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.