تتر (USDT) چیست؟ از مبتدی تا پیشرفته

تتر چیست؟ با برترین استیبل کوین بازار آشنا شوید

شاید اگر بگیم تتر به اندازه‌ی بیت کوین اهمیت داره اشتباه نگفته باشیم. حتی اگر تریدر بازار ارز دیجیتال نباشین، حداقل اسم برترین استیبل کوین جهان رو شنیدین. روزانه میلیون‌ها نفر از USDT استفاده می‌کنن اما آیا همه‌ی اونها با تتر آشنا هستن؟ امروز اینجا هستیم تا به معرفی کامل و تخصصی تتر بپردازیم. با ما در مقاله‌ی تتر چیست همراه باشید.

فهرست مطالب

همیشه شنیدیم که تتر رو یه نوع استیبل کوین معرفی می‌کنن. پس اول بهتره با خود مفهموم استیبل کوین آشنا بشیم.

استیبل کوین چیست؟

اکثر ما توی صحبتامون از کلمه استیبل استفاده کردیم و قصدمون هم اشاره به یک ثبات یک چیزه. در مورد استیبل کوین هم یه چیزی ثبات داره و ثابته و تغییر نمی‌کنه. اونم قیمت یک چیز نسبت به یه چیز دیگه‌س. مثلا میگن قیمت ارز دیجیتال تتر استیبل و ثابته و همیشه برابر یک دلاره. در واقع پشتوانه تتر دلار هست و اون دلار به تتر ارزش و اعتبار بخشیده.

مثل حواله بانکی که تو دست شماست و ثابت میکنه شما تو بانک معادل اون حواله پول دارین. تتر هم همینه. معادل تتری که تو حساب شماست یه جای امن و معتبر دلار نگه داشته میشه که بعدا که در مورد تتر توضیح دادیم میگیم کجا نگه داشته میشه کی نگهش میداره و این‌ها (حالا فعلا تتر رو معادل یک دلار در نظر بگیرین ولی جلوتر می‌گیم که تتر پشتوانه‌های مختلفی داره و فقط دلار نیست).

هدف از استفاده از استیبل کوین چیست؟

خوب این موضوع به نوسان زیاد ارزهای دیجیتال بر میگرده. ارزهای دیجیتال در واقع اختراع شدن که با پول‌های متمرکز دولتی رقابت کنن ولی انقدر این چند سال درگیر موضوعات مختلف بودن که از هدف اصلیشون دور شدن و اصلا نمیشه رو ارزششون حساب کرد. انقدر نوسان دارن و بالا و پایین میشن که شما نمی تونی مثلا ماشینت رو بفروشی و جاش بیت کوین بگیری. چون معلوم نیست قیمت بیت کوین بعدش چقدر بیاد پایین یا اصلا بره بالا. واسه همینه که فعلا نمیشه روی کارکرد حفظ ارزش یا وسیله مبادله بودن (که دو تا از ویژگی‌های مهم پول هستن) ارزهای دیجیتال حساب کرد.

تو این شرایط باید چجوری ارزش دارایی کریپتویی خودمون رو حفظ کنیم؟ یه روش اینه که ارزهای دیجیتالمون رو به استیبل کوین مثلا به تتر تبدیل کنیم. هر یه دونه تتر معادل یه دلار هست و وقتی مثلا بیت کوین خودمون رو 40 هزار دلار می‌فروشیم و بعدش به تتر تبدیلش میکنیم مثل این می‌مونه که ما 40 هزار دلار داریم که تغییر هم نمی‌کنه. وقتی شما پولتون به تتر و دلار باشه دیگه استرس کم شدن قیمت و ریزش بازار رو ندارین. دیگه بیت کوین بشه 20 هزار دلار شما اوکی‌این چون 40 هزار تتر دارین.

البته کارکردهای استیبل کوین چیزای دیگه هم هست که بالا مهم‌ترینش رو گفتیم. دلایل دیگه می‌تونه اینام باشه:

مزایای استیبل کوین

  • نوسان ندارن: و بازارشون رو نمیشه دستکاری کرد واسه تغییر قیمت (الگوریتمی‌هارو میشه دستکاری کرد. جلوتر میگیم بیشتر راجع به این موضوع).
  • استفاده در معاملات: ارزهای دیجیتال به خاطر نوسانشون توی معاملات کمتر پذیرفته می‌شن. اما تتر چون ارزشش ثابته پذیرشش بیشتره.
  • دسترسی راحت: زیاد پیش میاد که تریدرها یا سرمایه‌گذارا بخوان یه کوین رو از صرافی‌های خارجی بخرن. برای این منظور اول میان از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی با پرداخت ریال تتر میرن. بعد خیلی راحت و با هزینه کم شبکه این رو انتقال میدن به صرافی خارجیه و اونجا با این تتر اون کوین مد نظرشون رو میخرن و تمام.
  • هزینه کم جابجایی: یه مزیت اینکه از صرافی ایرانی تتر بخریم و ارسال کنیم به صرافی خارجی همین کم بودن کارمزد انتقال هست نسبت به حالتی که مثلا اتریوم بخریم و ارسال کنیم به صرافی خارجی تا باهاش اون کوین مد نظرمون رو تهیه کنیم.

هر چیزی که مزایاش گفته میشه باید معایبش هم بیاد!. معایب استیبل کوین در کل از مزایاش کمتر و به نظر ما کم اهمیت‌تر هستن. ولی گفتنش خوبه و خالی از لطف نیست.

معایب استیبل کوین

متمرکز بودن: بیشتر استیبل کوین‌های موجود از نوع متمرکز هستن. یعنی یه نهاد یا سازمانی وظیفه انتشارشون رو برعهده داره که با ماهیت غیرمتمرکز دوست ارزهای دیجیتال در تناقضه.

نزاع با دولت و قانون گذاران: استفاده از ارزهای فیات اسباب دخالت و موش دووندن دولت رو فراهم می‌کنه.

دستکاری استیبل کوین‌های الگوریتمی: علت اصلی سقوط بازار کریپتو تو سال ۲۰۲۲ سقوط شبکه ترا و استیبل کوین الگوریتمی اون یعنی اونا بود. این اتفاق سرمایه‌‌ای بیش از ۴۰ میلیون دلار رو از بازار کریپتو دود کرد و به هوا فرستاد. اونموقع معلوم شد که قیمت اونا دستکاری شده و عمدا قیمتش رو خود صاحباش دامپ کردن که ازش شورت بگیرن! ولی بعدش تو بازار پنیک و وحشت ایجاد شد و آخر دامن خود صاحباشم گرفت! الانم که تو زندانن! ولی خیلی‌ها سر لونا بیچاره و ورشکست شدن و حتی انقدر آمار خودکشی بخاطرش منتشر شد که دولت به بحث استیبل کوین‌ها و کلا ارزهای دیجیتال ورود کرد. لونا و ماجراش کلا درس‌های. زیادی داره. مطلب زیر ماجراش رو مفصل توضیح داده:

مطالب مرتبط: صفر تا صد سقوط ترا؛ چرا قیمت لونا سقوط کرد؟

انواع استیبل کوین

همونطور که بالا اشاره کردیم استیبل کوین انواع مختلفی داره. یه دسته بندی بر اساس نوع پشتوانه اون استیبل کوین هست و یه دسته بندی دیگه بر اساس متمرکز بودن یا نبودن اون کوینه. انواع استیبل کوین بر اساس پشتوانه این 4 نوع هست:

استیبل کوین با پشتوانه فیات

همونطور که از اسم این نوع استیبل کوین مشخصه پشتوانه این استیبل کوین ارزهای فیات مثل دلار، یورو، ین ژاپن و غیره هست. معروف‌ترین نوع استیبل کوین هم همین نوع هست که استیبل کوین تتر با پشتوانه دلار که همه میشناسیمش هم از همین این نوعه.

یه چیزم بگیم که اگه جایی دیدین براتون آشنا باشه عبارت 1:1 هست. این یعنی یه چیزی در نسبت یک به یک و مساوی با چیز دیگه قرار داره. مثلا هر یک عدد تتر در نسبت یک به یک با یک عدد دلار قرار داره. این برابری و نسبت یک به یک رو پگ (Peg) یا میخ میگن. یعنی هر یه تتر به یه دلار پگ یا میخ شده. وقتی هم که این برابری کم و زیاد میشه میگن فلان استیبل کوین دی پگ شده. یعنی از برابری خودش خارج شده و این بده.

اینم در جریان باشین که همیشه یه مقدار دی پگ شدن تو بازار استیبل کوین‌ها داریم که تا یه اندازه‌ایش طبیعی هست و نگران کننده نیست ولی از یه حدی به بعد زنگ خطره.

نمودار قیمت تتر منبع: Coinmarketcap
نمودار قیمت تتر منبع: Coinmarketcap

در لحظه نوشتن این مطلب قیمت تتر 1 دلار نیست بلکه 0.9994 دلار هست که اختلاف طبیعی محسوب می‌شود.

استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز

این نوع استیبل کوین هم از اسمش مشخصه دیگه. در نسبت یک به یک با یه رمزارز دیگه قرار داره. مثلا استیبل کوین دای (DAI) پشتوانه‌ش اتریومه. دقیق‌تر بخوایم بگیم هر یه دونه دای با دو دلار اتریوم پگ داره.

حالا این سوال مطرح که هدف از استیبل کوین این بود ارزش دارایی خودمون رو به یه دارایی غیر از ارزهای دیجیتال وابسته کنیم که خیالمون از نوسانات راحت باشه. ولی اینجوری که به یه رمزارز وابسته باشه چیش خوبه؟!

خوب یه ایرادی که به استیبل کوین‌های فیات وارده اینه که یه نهاد متمرکز داره اداره‌ش می‌کنه. در مورد استیبل کوین‌های دارای پشتوانه رمزارز قرارداد هوشمند استفاده می‌شه که صدور استیبل کوین رو انجام می‌ده. یعنی شما اتریوم رو به عنوان وثیقه به قرارداد ارسال می‌کنی و معادلش بهت دای میده و اون پشتوانه تتر رو هم نگه می‌داره. هر وقتم بخواد اتریومش رو پس بگیره باید دای رو بفرسته به آدرس قرارداد هوشمند.

استیبل کوین الگوریتمی

این نوع استیبل کوین همانطور که از اسمش مشخصه پشتوانه‌ش یه سری الگوریتم و قرارداد هوشمنده. به این صورت که خود شبکه وقتی قیمت داره میاد (نسبت به اون دارایی که میخواد باهاش پگ بمونه مثلا با یک دلار) تقاضای استیبل کوین رو افزایش میده تا قیمت برگرده بالا. وقتی هم قیمت بیاد پایین عرضه رو کم می‌کنه.

استیبل کوین با پشتوانه کالا

بعضی از استیبل کوین‌ها هم هستن که به کالاهای دیگه پگ شدن. مثلا به طلا یا نقره و حتی یه بشکه نفت خام.

انواع استیبل کوین بر اساس متمرکز بودن یا نبودن

همانطور که گفتیم بعضی از استیبل کوین‌ها توسط نهاد یا سازمان خاصی صادر می‌شن که بهشون میگیم متمرکز و به اونایی که صدور و حذفشون از چرخه عرضه با قرارداد هوشمند انجام میشه میگیم غیرمتمرکز. کلا کلمه متمرکز کلمه مهمی تو فضای کریپتوکارنسی هست و معنیش در حالت اصلی اینه که پای دولت و قانون وسط نیست ولی در کل خیلی جاها منظور اینه که توسط یه عده خاصی کنترل وجود نداره و به صورت دسته جمعی و شفاف کنترل و مدیریت انجام میشه.

استیبل کوین متمرکز چیست؟

استیبل کوین‌هایی که صدورشون توسط یه مرجع خاص و مشخص انجام میشه متمرکز حساب میشن. از استیبل کوین‌هایی که بالا بهشون اشاره کردیم اونایی که پشتوانه‌شون ارزهای فیات یا کالا هستن از این دسته‌ان. معروف‌ترین استیبل کوین‌ها متمرکز اینان:

  • تتر (Usdt): تتر به‌عنوان باارزش‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین موجود در دنیای کریپتو شناخته می‌شود. ارز ثابت تتر در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است و ارزش آن معادل یک دلار آمریکا است.
  • Usd Coin یا Usdc: یو اس دی سی یکی دیگر از استیبل‌ کوین‌های متمرکز است که ارزش آن با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. این ارز توسط صرافی کوین بیس و موسسه مالی Circle پشتیبانی می‌شود.
  • ترو یو اس دی (Tusd): ترو یو اس دی یکی از استیبل کوین‌های نسبتا جدید است که در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده است. TUSD به‌عنوان اولین ارزی شناخته می‌شود که به‌طور کامل توسط دلار USD پشتیبانی می‌شود.
  • جمینی یو اس دی (Gusd): جمینی یکی دیگر از استیبل کوین‌های محبوب است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است. این ارز به دلارهای آمریکای موجود در حساب بانکی بیمه شده FDIC متصل است و توسط آن‌ها پشتیبانی می‌شود.

استیبل کوین غیرمتمرکز چیست؟

غیرمتمرکزها هم به وسیله قرارداد هوشمند مدیریت میشه عرضه و تقاضاشون. استیبل کوین‌های الگوریتمی و رمزارز از این نوع هستن.

بهترین ارزهای ثابت غیرمتمرکز عبارت‌اند از:

  • دای (DAI): دای به‌عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین غیرمتمرکز شناخته می‌شود. این ارز توسط ارزی که مبتنی بر بلاکچین اتریوم در خزانه میکردائو وجود دارند، تولید و پشتیبانی می‌شود.
  • ایاس دی تی (EOSDT): ایاس دی تی یکی از ارزهای با نرخ ثابت است که به دلار آمریکا وابسته است. این ارز از ارزهای ایاس و بیت کوین به‌عنوان وثیقه استفاده می‌کند. قیمت EOSDT ثبات زیادی دارد و توسط صندوق سرمایه گذاری ایاس بیمه شده است.
  • دلار دیفای (DUSD): دلار دیفای یکی دیگر از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز است که از اصول اولیه دیفای پیروی می‌کند. این ارز منحصر‌به‌فرد، امنیت بسیار بالایی دارد و کاربران را از تهدیدات و خطرات موجود در دنیای کریپتو در امان نگه می‌دارد.

در لینک زیر در مورد استیبل کوین‌ها بیشتر توضیح دادیم:

استیبل کوین (stable coin) چیست؟ و انواع آن کدامند؟

تتر (USDT) چیست؟

تتر یا USDT نوعی ارز دیجیتاله که به عنوان استیبل کوین شناخته می‌شه. بالا گفتیم که استیبل کوین‌ها طوری طراحی شدن که ارزش خودشون رو از یه دارایی دیگه می گیرن. در مورد تتر اون دارایی دلار آمریکا هست. بنیاد تتر ادعا می‌کنه که به ازای هر یه دونه ارز دیجیتال تتری که صادر میشه یه دونه دلار تو صندوق ذخایر خودش نگه داشته.

بازار کریپتو نوسان زیاد داره و استیبل کوین‌ها به وجود اومدن که ارزش دارایی ما رو حفظ کنن و درگیر نوسانات بازار نشن. استیبل کوین‌ها کاربرد فراوونی دارن، به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذارایی که به‌دنبال حفاظت از دارایی خودشون تو نوسانات بازار رمز ارزها هستن به سراغ تتر میرن..

به این صورت که مثلا زمانی که فک می‌کنن ممکنه قیمت بیت کوین کم بشه بیت کوینشون رو به تتر تبدیل می‌کنن چونکه هر واحد تتر دقیقا معادل یک دلار هست و با کاهش قیمت بیت کوین فرد ارزش دلاری پولش رو حفظ کرده. بعدا که نسبت به ثبات قیمت بیت کوین خیالش راحتتر شد می‌تونه باز تتر خودش رو به بیت کوین تبدیل کنه.

حتی برای ما ایرانی‌ها که از کاهش ارزش پولمون نگرانیم تتر حکم محافظت از دارایی در مقابل تورم رو داره. چه بسا افرادی نسبت به خرید تتر اقدام می‌کنن که هیچ فعالیتی در بازار ارز دیجیتال ندارن و به تتر کاملا به چشم دلار نگاه می‌کنن. در واقع هر کس که قصد خرید دلار داره می‌تونه راحت تتر بخره و بدون دغدغه نگهداری دلار فیزیکی صرفا باید یک کیف پول دیجیتالی امن برای تتر خودش داشته باشه.

در لینک زیر گفته‌ایم کیف پول چیه و چطور اون رو بسازین:

کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع ولت ارز دیجیتال

تتر
ارزش تتر ثابت و معادل یک دلار ایالات‌متحده است

البته تتر فقط پشتوانه دلاری نداره. تتر یک استیبل کوین با وثیقه فیات هست و با ارزهایی مثل دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار استرالیا و ین ژاپن پشتیبانی می‌شه. USDT برای پر کردن شکاف بین ارزهای فیات و دارایی‌های بلاکچینی متولد شده و در عین شفافیت، ثبات و کارمزد پایین رو برای کاربرانش به ارمغان آورده.

همونطور که در بالا گفتیم تتر با دلار آمریکا پیوندی 1:1 داره. به بیان دیگر، ارزش هر واحد تتر معادل یک دلاره. با این حال هیچ تضمینی از سوی Tether Ltd برای هرگونه حق بازخرید یا تبدیل تتر به دلار وجود نداره.

قیمت تتر1 دلار (به تومان 48,500 در زمان نوشتن این مطلب)
تغییر در 24 ساعت گذشته0.02 کاهش
تغییر در 7 روز گذشته0.02 کاهش
مارکت کپ تتر83,156,047,971.09 دلار
عرضه در گردش تتر83,177,035,118.24 USDT
عرضه کل تتر88,583,529,362.31 USDT
بیشترین قیمت تتر در تاریخ$1.22
کمترین قیمت تتر در تاریخ$0.5683
تتر در نمای کلی

قیمت تتر به تومان امروز چقدر است؟

همونطور که گفتیم تتر معادل دلار هست و قیمت تتر در واقع همون قیمت دلار هست به علاوه یه تلورانسی که بخاطر کارمزد تبدیل تتر تومانی هست که صرافی‌های ارز دیجیتال می‌گیرن (البته عرضه و تقاضا توی صرافی‌های هم تاثیر داره). اینا رو گفتیم که یه مقدار در مورد نوسان تتر/دلار در کشورمون توی سال‌های اخیر حرف بزنیم.

از سال 1396 که فشار تحریم‌ها علیه کشور ما بیشتر شد شاهد نوسان و افزایش شدید قیمت دلار و به تبع قیمت تتر بودیم. تو تصویر زیر نمودار قیمت دلار رو می‌بینین و مشخصه که چه روند افزایشی رو این چند سال شاهد بودیم.

نمودار تتر به تومان

نمودار قیمت دلار در 12 سال اخیر منبع: سایت اطلاع‌رسانی قیمت طلا و ارز
نمودار قیمت دلار در 12 سال اخیر منبع: سایت اطلاع‌رسانی قیمت طلا و ارز

تا یادمون نرفته بگیم که یه مطلب خیلی خوب در مورد پیش بینی قیمت دلار (تتر) در سال 1402 داریم که یکی از پربازدیدترین مطالب توکن باز بوده و خوندنش بهتون کمک می‌کنه انتظاراتتون از قیمت تتر برای سال 1402 رو بهتر شکل بدین:

پیش بینی قیمت دلار در سال 1402

برای مشاهده قیمت تتر به تومان می‌تونین از سایت صرافی‌های ارز دیجیتال که نمودار تتر به تومان دارن استفاده کنین. چندتا از اونا رو پایین می‌ذاریم که ببینین و لینک دسترسیشم پایین تصویر هست.

قیمت تتر به تومان امروز را چطور پیدا کنیم؟

توکن باز مرجع تخصصی بررسی صرافی‌های ارز دیجیتال و مقایسه قیمت ارزهای دیجیتال تو این صرافی‌هاست. برای پی بردن به قیمت تتر توی صرافی‌های مختلف کافیه از صفحه تتر توی توکن باز دیدن کنین. تصویر زیر از این صفحه تهیه شده. تو عکس فقط 10 مورد از این صرافی‌ها اومدن اما توی این صفحه بالای 30 تا صرافی وجود دارن:

مقایسه قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی.jpg
مقایسه قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی منبع: صفحه تتر توکن باز

تو این صفحه اگه دقت کرده باشین بالای جدول به رنگ زرد نوشته شده سود آربیتراژ. این بخشم بخش جذابی هست که نشون میده اختلاف قیمت توی صرافی‌های مختلف چقدره. یعنی مثلا شما اگه صرافی که پایین ترین قیمت رو داره بخرین و به صرافی که بالاترین قیمت رو داره بفروشین چقدر سود می‌کنین.

گاهی اوقات که یهو یه اتفاق مهمی می‌افته مثلا یه خبر اقتصادی مهم مثبت یا منفی میاد مثل اسفند که رییس بانک مرکزی عوض شد یا زمانی که خبر توافق ایران و عربستان اومد قیمت دلار تغییر ناگهانی داره. تو این شرایط صرافی‌های با یه تاخیری قیمت‌ تتر رو آپدیت می‌کنن. معمولا اون تاخیر باعث اختلاف قیمت قابل توجهی تو صرافی‌ها میشه که خوراکه آربیتراژه. پارسالم تو 7 اسفند که قیمت دلار تو 15 دقیقه شد 60 هزار تومن سود آربیتراژ تتر روی بالای این جدول 7 درصد دیدیم.

مزایا و معایب تتر

برخی از مزایا و معایب مرتبط با تتر (USDT) عبارتند از:

مزایای تتر (USDT)

  • ثبات: هدف تتر اینه که ثبات قیمت رو ارائه بده. چیزی که ارزهای دیجیتال ازش رنج می‌برن. این کار رو هم گفتیم که با اتصال به یه دارایی دیگه انجام می‌دن.
  • نقدینگی: تتر حجم معاملات بالایی داره. این نقدینگی خرید، فروش و معامله Tether رو نسبت به ارزهای دیگه آسون‌تر می‌کنه.
  • دسترسی: تتر به کاربران انعطاف پذیری و قابلیت همکاری رو ارائه می‌ده.
  • سرعت و کارایی: تراکنش‌های تتر سریع‌تر و کارآمدتر از سیستم‌های بانکی سنتی هستن. در نتیجه انتقال و تسویه سریع‌تر می‌شه.

معایب تتر (USDT)

  • تمرکز و اعتماد: تتر توسط یک نهاد واحد به نام Tether Limited صادر و مدیریت می‌شه. این متمرکزسازی نگرانی‌هایی رو در مورد شفافیت، حسابرسی و پشتیبانی تتر ایجاد کرده. در نتیجه، کاربران باید به ادعاهای تتر لیمیتد مبنی بر اینکه ذخایر دلاریشون دقیقا به اندازه تتره اعتماد کنن.
  • عدم نظارت: استیبل کوین‌هایی مثل تتر همیشه محل جنجال هستن و بحث‌های مداومی در مورد نحوه طبقه‌بندی و مقررات اون‌ها وجود داره. تغییرات در مقررات یا اقدامات قانونی می‌تونه روی ثبات و در دسترس بودن Tether تأثیر بذاره.
  • ریسک طرف مقابل: نگه داشتن Tether شامل ریسک طرف مقابله یعنی چی یعنی شما نمی‌دونی و مطمئن نیستی طرف مقابلت می‌خواد چیکار کنه و این ریسکه. مثلا اگه Tether Limited با مشکلات مالی مواجه شه یا درخواست‌های بازخرید رو اجرا نکنه، می‌تونه بر ارزش و قابلیت استفاده Tether تأثیر بگذاره.
  • فقدان حسابرسی: Tether Limited به دلیل عدم ارائه گزارش منظم از ذخایرش با انتقاداتی مواجه شده که باعث شده نگرانی‌هایی در مورد پشتیبانی و پایداری Tether به وجود بیاد.

تتر چند سال دارد؟

تتر در جولای 2014 به دنیا اومده که میشه تیر 1393. بنابراین تتر الان 9 سالشه! (دقیقترین حالتش میشه 8 سال و 11 ماه و 23 روز معادل 3280 روز). زمانی که تتر به وجود اومد اسمش ریل کوین (Real Coin) بوده و بعدا ریبرند کرده. قبلا هم فقط روی بلاکچین و شبکه بیتکوین در دسترس بوده ولی به مرور روی همه شبکه‌ها اومده.

مارکت کپ تتر چقدر است؟

5 کوین بزرگ بازار از نظر اندازه بازار
5 کوین بزرگ بازار از نظر اندازه بازار منبع: کوین مارکت کپ

همونطور که توی تصویر بالا مشخصه تتر سومین کوین بزرگ بازار از نظر اندازه بازار هست. مارکت کپ تتر در زمان نوشتن این مطلب 83 میلیارد دلار دقیقش (83,290,791,051) هست.

چه تعداد تتر تا بحال صادر شده است؟

بر اساس اطلاعات سایت coingecko عرضه کل تتر 83,202,018,338 هست و نشون میده تا الان چقدر تتر صادر شده.

بزرگترین هولدر تتر کیست؟

یه سایتی به اسم کوین کرپ (Coincrap) هست که لیست 100 آدرس کیف پولی که بیشترین مقدار تتر رو توی خودش نگه داشته رو منتشر کرده. نفر اول این لیست بیش از 64 میلیون دلار تتر توی کیف پولش داره:

بزرگترین هولدرهای تتر منبع: coincrap
بزرگترین هولدرهای تتر منبع: coincrap

آیا تتر همان دلار است؟

از نظر تئوری همونطور که بالا گفتیم بعله تتر همون دلاره چون در نسبت یک به یک با دلار قرار داره. ولی موضوع اینه که وقتی بخوای تتر رو به دلار یا دلار رو به تتر تبدیل کنی باید یه کارمزد انجامی واسه اینکار در نظر بگیری که خودش تتر رو یه مقدار گرون‌تر از دلار می‌کنه. از طرفی عرضه و تقاضا توی صرافی‌های ارز دیجیتال گاهی متفاوت میشه که اونم توی تغییر قیمت تتر موثره. واسه همینه که اصلا قیمت تتر توی صرافی‌های مختلف باهم فرق می‌کنه.

بر اساس اطلاعات میهن بلاکچین 6 دلیل باعث میشه قیمت تتر و دلار با هم فرق داشته باشن:

  • سیاست‌های ارزی دولت ایران
  • ارزش ریال و گپ قیمتی
  • کارمزد شبکه‌های مختلف
  • عرضه و تقاضا
  • کارمزد صرافی‌های ایرانی
  • تفاوت ماهیت تتر و دلار

چرا قیمت تتر تغییر نمی‌کند؟

هدف از طراحی تتر از اول این بوده که قیمتش ثابت باشه. واسه همینه که تغییر نمی‌کنه. تتر در نسبت یک به یک با دلار قرار داره و توی کشور ما با نوسان قیمت دلار قیمت تتر هم نوسان می‌کنه. (ثابت بودن قیمت تتر برای ما تو ایران البته معنی نداره. به لطف نوسان وحشتناک دلار تتر هم برای ما شده نوعی ارز دیجیتال پرنوسان!!!)

تتر چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

به گزارش سایت cryptowallet برای تتر می‌توان کاربردهای زیر رو متصور شد:

استفاده در معاملات و ترید:

تتر به طور گسترده برای ترید توی صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده میشه چون معاملات رو سریع‌تر می‌کنه. چون تتر نوسان نداره سرمایه گذارا می‌تونن وجوه خودشون رو به صورت Tether نگهداری کنن و هر وقت لازم داشتن تو ترید ارزهای دیجیتال دیگه ازش استفاده کنن.

کاهش نوسانات بازار:

تتر برای اتصال به دلار آمریکا طراحی شده. اساسا 1 USDT معادل 1 دلار آمریکا است. برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، تتر «ماین» نمی‌شه. در عوض، به ازای هر دلاری که در ذخایر نگهداری شده توسط شرکت مادرش، Tether Limited سپرده می‌شه، 1 USDT در ازای اون ضرب (اصطلاح مینت کردن یا در فارسی ضرب کردن همون صادر کردن هست) می‌شه. این امر ارزش توکن‌های تتر رو ثابت نگه می‌داره.

تتر بسیاری از مزایای اکوسیستم ارزهای دیجیتال مانند کارایی، سرعت و امنیت رو حفظ می‌کنه، در حالی که قیمتش ثابته. همچنین از داشتن کارمزد تراکنش بسیار کمتر نسبت به امور مالی سنتی سود می بره.

تراکنش های سریع و کارآمد:

تتر از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنه که ارز دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) رو خیلی جذاب می‌کنه. معاملات بدون استفاده از موسسات مالی به صورت کارآمد و معتبر انجام می‌شه. یعنی یک مزیت عمده نگهداری وجوه در تتر به جای ارز فیات، سرعت تراکنشه. شما فک کن میخوای بیت کوین خودت رو فعلا نقد کنی تا سر فرصت مثلا دوباره باز بخری. اگه قرار بود پولت رو مثلا دلار کاغذی یا حتی تومن کنی چقدر طول می کشید؟ تو ساعت اداری و غیر تعطیل بری صرافی و توی صف بمونی. بعدم وقتی قیمت یهو بهت یه فرصت خرید خوب بده ولی پول تو دلار باشه تو دستت!. چه افتضاحی نه؟

با این حال، با تتر، تراکنش‌ها رو می‌شه در آخر هفته‌ها یا عصرها در سراسر جهان انجام داد و پول شما هم بدون زمان انتظار طولانی و بدون نوسان سایر ارزهای دیجیتال جابجا میشه. اگر شخصی در آمریکا بخواد در تعطیلات آخر هفته 5000 دلار به حسابی در آسیا منتقل کنه، باید در طول مسیر با موسسات بانکی مختلف تبدیل و تسویه داشته باشه. این می‌تونه منجر به هزینه‌های بالای تراکنش، تاخیر و از دست رفتن مقداری از ارزش دارایی تو فرایند تبدیل بشه. با تتر USDT میشه این رو در عرض یک ساعت انتقال داد، ارزش دارایی رو هم حفظ کرد و با حداقل هزینه تراکنش کار رو جمع کرد!

آیا برای خرید بیت کوین حتما باید از تتر استفاده کرد؟

جواب کوتاه این سوال خیر هست. شما واسه خرید بیت کوین لازم نیست حتما با تتر این کار رو انجام بدین. اگه از یه صرافی ایرانی استفاده می‌کنین که از طریق کارت بانکی که به نام خودتون هست و توی صرافی ثبتش کردین خیلی ساده بیت کوین بخرین. دقیقا همونطوری که از یه آنلاین شاپ مثل دیجی کالا خرید می‌کنین.

اگرم بخواین از صرافی خارجی استفاده کنین بازم لازم نیست حتما تتر داشته باشین. در واقع هر کوینی که داشته باشین رو می‌تونین خیلی ساده عوض کنین با بیت کوین. یعنی مثلا شما از صرافی ایرانی اتریوم می‌خرین انتقال میدین به صرافی خارجی بعد بسته به اینکه از چه صرافی ارز دیجیتال خارجی استفاده می‌کنین و یعنی در واقع می تونین اول توی یه صرافی ایرانی احراز هویت کنین و یه کوینی که توی صرافی خارجی مدنظرتون جفت ارز اون با بیت کوین موجوده را بخرین و به صرافی خارجیه انتقال بدین. مثلا صرافی بایننس رو در نظر بگیرین. اگه سری به صفحه exchange سایتش بزنین و توی باکس سمت راست کلمه btc رو سرچ کنین تعداد زیادی جفت ارز رو نمایش میده که یه سمتش بیت کوینه. تصویر زیر رو ببنین:

اولین جفت ارز btc/usdt هست که میشه همون تتر. یعنی شما تتر رو مثلا به بایننس انتقال میدین و بیتکوین می‌خرین.

اگرم هیچکدوم از کوین‌هایی که تو این لیست با بیتکوین جفت شدن رو ندارین و نمی‌خواین بخرین مشکلی نیست. می‌تونین کوین دیگه‌ای که دارین رو بفرستین توی صرافی و با یکی از اینایی که تو لیست هست چنج کنین بعد دوباره اون رو با بیتکوین چنج کنین. مثلا په په دارین. په په رو می‌فرستین توی بایننس چنجش میکنین با تتر بعد تتر رو چنج می‌کنین با بیتکوین. خلاصه که کار نشد نداره!

اینم بدونین که بایننس مثال خوبی نبود چون ایرانی‌هارو تحریم کرده و به کاربران ایرانی اجازه فعالیت نمیده. ما بخاطر لیست پربارش مثالش رو آوردیم ولی شما بهتره دنبال یه صرافی مناسب و کم دردسر باشین. مطلب زیر از سایت دنیای ترید می‌تونه مفید باشه:

لیست بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان

یک واحد تتر در صرافی بایننس چقدر ارزش دارد؟

کلا که هر تتر یه دلار هست ولی خیلی دقیقش رو بخوایم بگیم کمی با یک دلار تفاوت داره. مثلا توی لحظه نوشتن این مطلب قیمت تتر توی صرافی بایننس 1.0003959 دلار هست و 0.02 درصد نسبت به دیروز کم شده. پایین تصویر زیر لینک صفحه اطلاع‌رسانی قیمت تتر توی صرافی بایننس رو گذاشتیم که هر وقت نیاز داشتین خودتون چک کنین و آپدیت ببینین:

تتر چگونه کار می‌کند؟

تتر یک استیبل کوینه که به ذخیره ارزهای فیات متصله. در اینجا توضیح ساده‌ای درباره نحوه عملکرد Tether آوردیم:

صدور: تتر لیمیتد (Tether Limited)، شرکت پشتیبان Tether، از کاربرا دلار می‌گیره و توی حساب‌های ذخیره بانکی نگه می‌داره.
ایجاد توکن: پس از تایید سپرده ارز فیات، تتر لیمیتد مقدار معادلی از توکن‌های USDT رو در پلتفرم بلاک چین انتخابی، مثلا بیت‌کوین یا اتریوم، ضرب می‌کنه.

ذخایر و شفافیت: Tether Limited ادعا می‌کنه که دقیقا به همون اندازه که تتر صادر کرده توی صندوق ذخایرش دلار داره. این یعنی هر وقت کاربر بخواد تتر رو بده و دلارش رو پس بگیره تتر لیمیتد مشکلی نداره و سریع این جابجایی رو انجام می‌ده. (اینم بگیم که در مورد شفافیت و حسابرسی ذخایر تتر لیمیتد اختلاف نظرها و تردیدهایی وجود داره)
بازخرید: کاربرا می‌تونن با انجام احراز هویت و ارسال درخواست به تتر لیمیتد تتر رو بدن و دلارشون رو پس بگیرن که به این کار می‌گن بازخرید. بد نیست انگلیسیش رو هم بدونین که میشه ریدیم (Redeem) و البته بای بک (buyback) هم می‌گن. آموزش نحوه ردیم کردن تتر به دلار رو سایت تتر گذاشته.
ثبات: ارزش تتر در نسبت 1:1 با ارز فیات پشتوانه‌ش قرار داره. اگه قیمت بازار USDT از این نسبت منحرف بشه، فرصت‌های آربیتراژ ممکنه ایجاد بشه، که معامله‌گرا رو تشویق می‌کنه تا USDT رو بخرن یا بفروشن تا قیمت رو برگردونن.
انتقال و معامله: Tether به صورت آزاد قابل انتقال هست و در صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلف ارزهای دیجیتال، مشابه سایر ارزهای دیجیتال، معامله می‌شه. ارزش پایدارش، اون رو به یک انتخاب محبوب برای معامله‌گرانی تبدیل می‌کنه که می‌خوان وجوهشون رو به‌طور موقت از ارزهای دیجیتال بی‌ثبات‌تر خارج کنن.

از بین پشتوانه‌های تتر دلار آمریکا مرسوم‌تره و معمولا می‌شنویم که هر تتر توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شه. در ابتدای شروع کار تتر تمامی تترها روی بلاکچین بیت کوین و از طریق پروتکل اومنی لیر (Omni Layer) صادر شدن اما در حال حاضر تتر روی شبکه‌های دیگه‌ ازجمله پالیگان، ترون، اتریوم، الگورند، EOS و OMG هم فعالیت می‌کنه. می‌شه تتر رو به هر ارز یا توکن دیگه‌ای که تتر روی اون شبکه صادر شده تبدیل کرد و محدودیتی وجود نداره.

شناسایی بهترین قیمت خرید تتر در ایران

اینم بگیم که اکثر بلاک چین‌های سازگار با USDT به الگوریتم اثبات سهام (PoS) متکی هستن، تراکنش‌های تتر رو می‌شه با استفاده از بلاک چین‌هایی که از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنن، تکمیل کرد. بیت کوین، بیت کوین کش و اتریوم (در حال حاضر) همگی به مکانیسم‌های PoW متکی هستن.

کاربرد تتر در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

تو سایت ibnns 5 کاربردی که در ادامه می‌گیم برای تتر گفته شده:

  1. یکی از انواع کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال، این هست که در تراکنش های بین المللی مورد استفاده قرار می گیره. بهتره بدونین شما می تونین با استفاده از ارزهای دیجیتال به سایر نقاط جهان پول بفرستین. به این ترتیب، از اونجایی که ارز دیجیتال تتر نوسانات قیمتی نداره و ارزش اون همیشه ثابت هست، گزینه مناسبی برای این کار محسوب میشه.
  2. یکی دیگه از انواع کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال ترید و معامله گری هست. استفاده از پول نقد برای معامله ارزهای دیجیتال هزینه های زیادی رو داره و ممکنه تا چند روز زمان ببره. یه گزینه ساده برای معامله ارزهای دیجیتال، تتر هست. شما می تونین تتر بخرین و اون رو در حساب صرافی یا کیف پول تتر خودتون نگه دارین و سپس اون رو با ارز دیجیتال دیگه ای معامله کنین.
  3. یکی دیگه از انواع کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال، سیستم وام دهی هست. بهتره بدونین بیشتر صرافی ها به شما این امکان رو میدن تا توکن های خودتون رو وام بدین و این کار رو با هر استیبل کوینی می تونین انجام بدین. تتر نیز یکی از گزینه های خوب برای سیستم وام دهی ارز دیجیتال محسوب میشه.
  4. یکی دیگه از انواع کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال این هست که شما می تونین در زمان نوسانات شدید بازار، ارزهای دیجیتال و دارایی های خودتون رو به رمز ارز تتر تبدیل کرده و اون ها رو از نوسانات بازار حفظ کنین.
  5. یکی دیگه از انواع کاربردهای تتر در بازار ارزهای دیجیتال این هست که می تونه به عنوان روش پرداخت نیز مورد استفاده قرار بگیره.

هدف از خرید تتر چیست؟

هدف از خریدن تتر می‌تونه موارد زیر باشه:

ترید و معامله: خرید و فروش و معامله با تتر هم آسون و هم ارزون‌تر تموم میشه

حفظ ارزش دارایی: دارایی‌های کریپتویی رو میشه در شرایط نوسانی به تتر تبدیل کرد و هر زمان که صلاح دید دوباره باهاش کریپتو خرید.

نقل و انتقالات بین المللی پول: جابجا کردن تتر به نقاط مختلف دنیا خیلی راحتتر از حواله زدن دلار هست

نگهداری راحتتر پول: وقتی بخواین حجم زیادی از پول رو بدون پرداخت مالیات نگهدارین بهترین روش اینه اون رو تبدیل به یه دارایی مجازی کنین. البته منوط بر اینکه طرز نگهداری دارایی مجازی تو کیف پول مخصوص به خودش رو هم بلد باشین

بنیانگذاران تتر چه کسانی هستند؟

USDT ابتدا در 6 اکتبر 2014 با نام Realcoin و از سوی براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز راه‌اندازی شد. کریگ سلرز عضو بنیاد Omni بود و همین موضوع به اونها اجازه داد تا تتر رو روی پروتکل Omni بسازن. بدین صورت این امکان فراهم شد تا کاربرا بتونن دارایی‌ها و قراردادهای هوشمند رو در بلاکچین بیت کوین ایجاد و ترید کنن. چند ماه بعد و در 20 نوامبر 2014، ریو کالینز به‌عنوان مدیرعامل تتر منصوب شد و نام توکن رو به تتر (USDT) تغییر داد.

تاریخچه‌ی جنجالی و جذاب تتر از زمان لانچ شدن اون در بازار شروع می‌شه. در ژانویه 2015 صرافی بیتفینکس اجازه داد تا تتر در پلتفرم اونها معامله بشه. حجم معاملات تتر به‌سرعت افزایش یافت و تراکنش‌های دلاری نیز از طریق بانک‌های تایوانی انجام می‌شد، سپس بانک Wells Fargo این تراکنش‌ها رو برعهده گرفت و این اتفاق تا سال 2017 ادامه داشت.

در 18 آوریل 2017، نقل‌وانتقالات بین‌المللی تتر توسط بانک‌های ایالات‌متحده مسدود شد. عدم شفافیت و افشاگری‌های Paradise Papers این فرضیه رو در ذهن کاربران به‌وجود آورد که آیا واقعا ذخایر ارزی تتر وجود دارن یا همه چیز پوشالی و دروغه؟ این فرضیه در سال 2017 و در زمان تعلیق موقت برداشت‌های تتر تشدید شد.

از ژانویه 2017 تا سپتامبر 2018 مقدار تترهای ایجاد شده از 10 میلیون دلار به 2.8 میلیارد دلار رسید. در آوریل 2019 مقامات قضایی آمریکا به این اتفاق مشکوک شدن و دادستان کل نیویورک یعنی لتیتیا جیمز، تتر و بیتفینکس رو به اتهام پوشش ارزی 850 میلیون دلاری متهم کرد. در نهایت بیتفینکس و تتر در سال 2021 توافق کردن تا 18.5 میلیون دلار جریمه بدن. با این حال تتر همچنان کانون گمانه‌زنی در بازار ارزهای دیجیتال و بلاکچینه و کاربران بسیاری نسبت به نقدینگی و پایداری اون تردید دارن.

چرا تتر منحصربه‌فرد است؟

تتر قدمت مناسبی در بازار نوپای ارزهای دیجیتال داره و طی این سال‌ها مشروعیت مناسبی بدست آورده. USDT در میلیون‌ها تراکنش استفاده شده و اگرچه بارها به چالش کشیده اما هربار این چالش‌ها رو پشت‌سر گذاشته. تتر به‌عنوان یک روش پرداخت مناسب پذیرفته شده و به‌خاطر ذخایر بزرگش از رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی بازار در امان مونده. همچنین USDT از معاملات‌ همتابه‌همتا و امنیت بالا برخورداره که تمامی این موارد، تتر رو به یک ارز منحصربه‌فرد تبدیل می‌کنه.

USDT
تتر یکی از محبوب‌ترین ارزهای بازار است

پشتوانه تتر چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سوال «تتر چیست»، ارزش‌گذاری و نحوه حفظ پایداری اونه. نقش USDT در بازار، فراهم کردن نقدینگی و محافظت از سرمایه دربرابر نواسانات بازار هست. ارزش تتر به ذخایر اون بستگی داره و تا هر زمان که تتر پشتوانه 1:1 با دلار داشته باشه، ارزشش حفظ خواهد شد.

چند واحد USDT در گردش است؟

بنا به آمار کوین مارکت کپ، آمار عرضه در گردش تتر معادل 80.765.305.448 واحد هست. این میزان عرضه با توجه به تقاضا و نقدینگی فعلی بازار افزایش یا کاهش داره. برای خرید تتر می‌تونیم از بازارهای ثانویه یا صرافی‎‌ها استفاده کنیم.

موجودی usdt چیست

جواب این سوال رو احتمالا اونایی می‌خوان بدونن که اس ام اس موجودی usdt دریافت کردن. دوستای گلم این اس ام اس کاملا کلاهبرداری هست و برای خالی کردن جیب شماست. در واقع اینجوریه که وقتی شما فک می‌کنی خیلی خوش شانسی که یهو بهت 200 هزار usdt از عالم غیب رسیده و واسه برداشتش به کیف پولت وصل میشی. سایت مقصد کیف پولت رو خالی می‌کنه و تمام.

موجودی USDT
پیامک کلاهبرداری موجودی USDT

به گزارش خبرگزاری مهر در صورت مراجعه و ورود به وب‌سایت جعلی usdtpky.com و اقدام به برداشت بخشی از تتر موجود در حساب، ممکن است موجودی قربانی در کیف پولی که قصد انتقال تتر از این حساب جعلی به آن را داشته‌، توسط مهاجم سرقت شود.

چند وقت پیشا هم پلیس فتا در مورد این نوع کلاهبرداری هشدار داده که مطلبش رو توی دنیای اقتصاد می‌تونین بخونین

چگونه usdt را برداشت کنیم؟

حدس ما اینه که این سوال رو کسانی می‌پرسن که مخاطب پاراگراف بالا هستن!. چون نمیشه که تتر رو خودتون واریز کرده باشین تو کیف پولتون بعد بیاین سوال کنین که حالا چجوری برداشتش کنیم!!!. خوب دوست عزیز برداشتی در کار نیست و شما با کلاهبرداری طرفی!.

چگونه تتر رایگان دریافت کنیم؟

سایت blog.bitnovo بررسی خوبی در مورد روش دریافت تتر رایگان انجام داده و برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌هایی که به شما امکان می‌دن USDT رایگان کسب کنید رو آورده:

استفاده از فاست‌ها

فاست‌ها سایت‌های آنلاینی هستن که در ازای انجام یه کاری مثلا پاسخ دادن به نظرسنجی‌ها، تماشای تبلیغات یا حتی انجام یک بازی انجام بهتون ارز دیجیتال یا تتر جایزه می‌دن.

در زیر لیستی از برترین فاست‌های USDT رو آوردیم که به شما امکان می‌ده تتر رایگان کسب کنین:

فایر فاست (Firefaucet)

Firefaucet به شما امکان می‌ده با انجام چندین کار مانند پاسخ دادن به نظرسنجی ها، تماشای فیلم ها، بازی کردن و غیره، تتر رایگان کسب کنین.

کوین مانستر (Coinmonster)

فاست Coinmoster پاداش کارهایی که تو این سایت انجام می‌دین بین 0.00024983 تا 249.83000000 USDT است. تتر رو می شه هر 15 دقیقه یک بار برداشت کرد البته باید به یه آستانه‌ای برسه بعد برداشتش کنین. آستانه برداشت هم 10 تتره.

Trustdice

Trustdice اینم یه سایت شرط بندیه که جایزه‌هاش رو به تتر پرداخت می‌کنه. مزیتشم اینه هویت بازیکنا ناشناس می‌مونه.

Freetether

این فاست که بیش از 104152 کاربر ثبت نام کرده داره، به شما این امکان رو می ده که هر ساعت پس از ثبت نام در وب سایت و انجام بازی‌های ساده، USDT رایگان برنده بشین. درآمد ریفرالی 50 درصدی هم داره.

کسب درآمد تتری با بازی‌های ویدیویی

دریافت تتر رایگان با بازی‌های ویدیویی یکی از رایج ترین و ساده ترین راه‌ها برای کسب USDT از طریق سیستم پاداش هست.

هنگامی که بازیکن به اهداف خاصی می‌رسه، USDT می‌گیره. اگرچه پاداش‌ها بسیار کم هستن، اما با اختصاص چند ساعت در روز به این فعالیت، مبلغ جایزه زیاد می‌شه.

بیت کوینکازینو (BITCOINCASINO)

یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای برنده شدن تتر، Bitcoincasino، یکی از پلتفرم‌های پیشرو در دنیای کازینوهای آنلاین هست.

این سایت یک لیست محدود از بازی‌ها و شرط بندی‌ها رو ارائه می‌ده و به شما امکان می‌ده بازی‌ها ارزی که دوس دارین تو بازی برنده بشین رو انتخاب کنین.

اینم بگیم که این سیستم رایگان نیست، زیرا برای شروع کسب درآمد، باید سرمایه‌گذاری اولیه و واریز پول به حساب Bitcoincasino انجام بدین.

بیت استارز (BITSTARZ)

اینم یکی از شناخته‌شده‌ترین کازینوهای آنلاین هست و اولین کازینویی بود که بازیکنا می‌تونستن با یورو و بیت کوین بازی کنن.

در سال 2017، سایت AskGamblers کازینوی BitStarz رو به عنوان بهترین کازینو آنلاین در جهان به دلیل تنوع گسترده بازی‌های ارائه شده بر روی پلت فرمش انتخاب کرد.

البته کازینو زیاده. لیست بلندبالای کازینوها رو از البته، بسیاری از کازینوهای آنلاین دیگر وجود دارند که می توانید شانس خود را امتحان کنید و تعداد زیادی توکن USDT را برنده شوید. اگر لیست کاملی از بهترین کازینوهای آنلاین را می‌خواهید که می‌توانید تتر رایگان را در آنها برنده شوید، می‌توانید وب‌سایت Casinosblockchain را بررسی کرده و شروع به بازی کنید.

چگونه تتر را به پول نقد تبدیل کنیم؟

اوووم. به راحتی. باید تتر رو انتقال بدین به یه صرافی ایرانی. بعد توی اون صرافی باید احراز هویت باشین و شماره کارت بانکی هم بهش اعلام کرده باشین و اونا هم تاییدش کرده باشن. بعد تتر رو بفروشین توی صرافی و ریال بگیرین و از صرافی بخواین که ریال رو بریزه تو همون شماره کارتی که بهش اعلام کردین. همین.

امنیت تتر چگونه تامین می‌شود؟

در حال حاضر توکن USDT رو می‌شه در چندین شبکه ازجمله اتریوم و بیت کوین صادر کرد. قراردادهای هوشمند و توکن‌ها در این شبکه‌های بلاکچینی میزبانی می‌شن و امنیت اونها هم توسط نودها و استخراج‌کنندگان الگوریتم‌های گواه اثبات سهام یا گواه اثبات کار کنترل می‌شه. استخراج‌کنندگان به‌طور منظم حساب‌رسی‌های مختلفی رو انجام می‌دن تا به‌روز بودن کدها، ایمنی و تطابق اونها با چارچوب‌های بلاکچین اطمینان حاصل کنن.

فرصت آربیتراژ و کسب سود مطمئن از تتر

چطور از تتر استفاده کنیم؟

تتر یک استیبل کوینه که می‌تونیم اون رو در بسیاری از صرافی‌های ایرانی و خارجی خریداری کرد. می‌تونیم از تتر در راستای خرید رمز ارزهای مختلف، کالاها و … استفاده کنیم. برخی از کاربران از USDT برای وام دادن، خرید NFT و شرکت در ICOها استفاده می‌کنن. انعطاف‌پذیری تتر اون رو به یک رمز ارز همه‌کاره تبدیل کرده تا نقشی اساسی در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشه.

کیف پول تتر: برای ذخیره تتر چه کیف پولی بهتر است؟

پیش‌از انتخاب کیف پول، باید دو فاکتور یعنی هدف از نگهداری تتر و مقدار تتری که می‌خواین ذخیره کنین رو درنظر بگیرین.

کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد امن‌ترین گزینه برای ذخیره‌سازی و استفاده‌ی آفلاین هستن. بسیاری از کیف‌های سرد از تتر پشتیبانی کرده اما استفاده از اونها سخت‌تره. همچنین باید هزینه‌ی خریداری کیف پول‌های سرد رو هم درنظر بگیرین. این کیف پول‌ها مناسب استفاده و ترید روزمره نیستن و معمولا نهنگ‌های بازار (کسانی که دارایی بسیاری دارن) از اینا استفاده می‌کنن.

کیف پول‌های نرم‌افزاری انتخاب بعدی هستن و استفاده از اونها رایگان و آسونه. این کیف پول‌ها برای استفاده در تلفن‌های هوشمند و کامپیوتر در دسترسن. این کیف‌های نرم‌افزاری امنیت نسبتا مناسبی دارن و می تونین اونا رو از فروشگاه‌های قانونی همچون پلی استور و اپ استور دانلود کنین. با این حال این کیف‌ها امنیت کمتری نسبت به کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری دارن.

کیف پول‌های آنلاین و تحت وب نیز کاربری آسونی دارن و رایگان هستن. با این حال امنیت مناسبی ندارن و بهتره این گزینه رو انتخاب نکنین.

آیا امکان استیکینگ با تتر وجود دارد؟

خیر. تتر از برنامه‌های استیکینگ USDT پشتیبانی نمی‌کنه. برای بدست آوردن تتر باید آنرا خریداری کنین. خود شرکت تتر لیمیتد پشتیبانی نمی کنه ولی پلتفرم‌های ارز دیجیتال و حتی صرافی‌های زیادی هستن که استیکینگ تتر دارن.

خدمت اون دسته از عزیزانی که سوالشون اینه استیکینگ چیه بگیم استیکینگ یه روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال هست که کاربرا دارایی خودشون مثلا تترشون رو تو یه پلتفرمی قفل میکنن و تا یه مدت برش نمیدارن وبعدش توم موعد سررسید اصل پولشون و با سود برمیدارن. مثل بانک هایی که میشناسیم.

این تعریف ساده ای از استیکینگ بود و جزئیات دیگه ای هم داره که برای اطلاع ازش مطلب زیر رو پیشنهاد می دیم:

استیک ارز دیجیتال چیست؟

تتر
امکان استیک کردن تتر در پلتفرم مادر وجود ندارد

آیا تتر برای سرمایه گذاری خوب است؟

به گزارش forbes، استیبل کوین‌هایی مانند تتر به عنوان سرمایه گذاری چندان منطقی نیستن، چون قرار نیست ارزششون افزایش پیدا کنه. اونها فقط به عنوان ذخیره ارزش عمل می‌کنن، چون گفتیم دیگه یک USDT همیشه باید برابر با یک دلاره.

از این نظر که پول شمارو از نوسان محفوظ نگه می‌داره و ممکنه اینجوری جلوی ضررتون رو بگیره شاید بشه به چشم سرمایه‌گذاری نگاش کرد (جلوی ضرر رو بگیریم منفعته!)

خوب این گزارش فوربس بود. ولی برای کشور ما با این نوسان بالای دلار و تتر خیلیا نگاهشون به تتر سرمایه‌گذاریه!. وقتی در عرض دو ماه (دی 1401 تا اسفند 1401) قیمت دلار از 42 هزار تومن میشه 60 هزار تومن خوب طبیعیه که خیلیا بخوان از این افزایش قیمت سود بگیرن. قطعا خیلی از شمایی که دارین این مطلب رو می‌خونین قصدتون صرفا خریدن تتر و منتظر موندن واسه رشدشه.

البته اینم بگیم که حرف و حدیث‌هایی در مورد تتر مطرحه. همین که توسط یه نهاد متمرکز اداره میشه و در مورد ذخایر تترلیمیتد ابهاماتی وجود داره و اینا. اینا هم جزو ریسک‌های سرمایه‌گذاری محسوب میشن.

چگونه تتر بخریم؟

برای خرید تتر باید از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنین. توی توکن باز لیست بلند بالایی از این صرافی‌ها آورده شده و برای هر کدوم هم یه صفحه اختصاصی توی توکن باز درست شده. توی این صفحه‌ها هر کدوم از صرافی‌ها به دقت بررسی شدن و اطلاعات جامع و مفیدی در موردشون می‌تونین پیدا کنین. مثلا صفحه زیر مربوط به صفحه بررسی صرافی بیت پین توی توکن باز هست:

به غیر از این صفحه بررسی‌ها، می‌تونین ویژگی‌های صرافی‌هارو هم یکجا و کنار هم ببینین و مقایسه کنین. مثلا فرض کنین می‌خواین تتر بخرین. توی قسمت ویژگی‌ها با یه نگاه می‌تونین مثلا بفهمین هر صرافی از چه شبکه‌ای پشتیبانی می‌کنه. این موضوع موقع برداشت تتر می‌تونه مفید و مهم باشه.

خوب حالا فرض کنیم که شما پس از بررسی صرافی‌های مختلف تصمیم گرفتین که از صرافی اتراکس استفاده کنین و قصد دارین از این صرافی تتر بخرین. توی لینک زیر آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از این صرافی رو می‌تونین ببینین:

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی اتر اکس

تبدیل تتر به تومان چگونه انجام می‌شود؟

برای تبدیل تتر به تومن باید از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کرد. تو صرافی ها باید ثبت نام کنین احراز هویت انجام بدین و اطلاعات کارت بانکیتون رو تایید کنین. بعد تتر رو به صرافی بفروشین و پولشو واریز کنین تو کارت بانکیتون.

تبدیل تتر به دلار

برای تبدیل تتر به دلار هم مراحلی که تو پاراگراف بالا رو گفتیم انجام بدین و بعد که پول اومد تو کارتتون به یه صرافی مراجعه کنین و دلار بخرین ازش!

آیا قابلیت استخراج تتر وجود دارد؟

بر اساس گزارش سایت blog.bitnovo تتر رو نمیشه استخراج کرد. چون نحوه صدورش توسط بلاکچین و به صورت غیرمتمرکز نیست. توی بلاکچین‌های اثبات کار (PoW) ماینرها به صورت دسته‌جمعی و غیرمتمرکز از کل جهان کار انجام میدن که نتیجه ش میشه استخراج یه کوین مثلا بیت کوین. ولی در مورد تتر شرکت تتر لیمیتد شخصا تتر رو صادر می‌کنه.

تتر (USDT) نمی‌تونه استخراج بشه چونکه توکن‌های اون با یه مکانیزمی که یه سمتش دلار هست صادر میشن.

ارز دیجیتال تتر (USDT) قابل استخراج نیست. تنها راه خرید اون از طریق Tether Limited یا از طریق صرافی های ارزهای دیجیتال است که از Tether پشتیبانی می‌کنن.

مشکلات مربوط به Tether

به گزارش fool گرچه ممکنه تتر امن به نظر برسه چون یک استیبل کوینه، اما همیشه مشکلاتی در مورد شرکت صادر کننده‌ش یعنی Tether Limited وجود داشته.

ذخایر تتر

ذخایر یک استیبل کوین بسیار مهم هست. اگر شرکتی که اون رو منتشر می‌کنه، ذخایر کافی برای سکه‌هایی که منتشر می‌کنه نداشته باشه، در واقع در حال ایجاد پول بی پشتوانه‌س که ارزش ذاتی نداره.

ذخایر تتر همیش موضوع بحث بوده و متأسفانه تتر لیمیتد قبلا در مورد اون دروغ گفته. قبلاً ادعا می‌شد که هر تتر یک به یک توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شه ولی بعدا معلوم شد که اینطور نبوده.

در سال 2019، وکیل تتر لیمیتد فاش کرد که فقط 74 درصد از تترها توسط پول نقد و معادل پول نقد پشتیبانی می‌شن. در سال 2021، Tether Limited یک تفکیک ذخایر منتشر کرد که نشان می‌داد تنها 2.9٪ از تترها با پول نقد واقعی پشتیبانی می‌شن. بقیه ذخایر آن ترکیبی از دارایی‌ها، از جمله اوراق تجاری، وام‌های تضمین شده، و اوراق قرضه شرکتی است.

شکایت علیه Tether Limited و Bitfinex

تتر لیمیتد دارای مالکیت یک صرافی ارز دیجیتال به نام بیت فینکس (Bitfinex) است. در سال 2019، دادستان کل نیویورک شکایتی رو علیه شرکت‌ها تنظیم کرد که ادعا می‌کرد از ذخایر تتر برای پوشاندن زیان‌های Bitfinex استفاده شده.

طبق این شکایت، بیت فینکس از پردازشگرهای پرداخت شخص ثالث برای واریز و برداشت مشتری استفاده کرده. در سال 2018، زمانی که بیت فینکس اون رو به پردازنده‌ای به نام Crypto Capital فرستاد، تقریباً 850 میلیون دلار از وجوه گم شد.و واسه سرپوش گذاشتن روی این ضرر، بیت فینکس 700 میلیون دلار از ذخایر Tether برداشت کرد.

مالک تتر لیمیتد و بیت فینکس یعنی آی فینکس (iFinex)، این پرونده رو در سال 2021 حل و فصل کرد و 18.5 میلیون دلار جریمه پرداخت کرد. این شرکت‌ها هنوز هم زیر بار اشتباهشون نرفتن و نمی‌رن!

یو اس دی کوین (USDC) بهتر است یا تتر (USDT)؟

moonpay برای پاسخ به این سوال اول بیاین یکم در مورد USDC اطلاعات کسب کنیم:

USDC چیست؟

USDC یک استیبل کوینه که توسط Coinbase و Circle در سال 2018 ایجاد شده. مانند USDT یا هر توکن دیگه ای با پشتوانه دلار، قیمت اون همیشه برابر با یک دلار امریکاس.

در حال حاضر یو اس دی سی عرضه در گردش 34.6 میلیاردی داره. USDC در اکثر صرافی‌ها در دسترسه. USD Coin رو میشه توسط هر کیف پول یا صرافی‌ای که با ERC-20 ( اتریوم ) سازگاره، همراه با بسیاری از بلاک چین های دیگر مانند Algorand ، Stellar، Binance Smart Chain، Hedera ، Tron، Solana و غیره ارسال و دریافت کرد.

حجم USDC

USDC اغلب از نظر ارزش بازار و حجم معاملات روزانه، پس از USDT در بین 10 ارز دیجیتال برتر قرار دارد. USDC جدیدتر از USDT است، اما در افزایش ارزش بازار خود از این روش پیروی کرده.

حجم معاملات usdc
حجم معاملات usdc منبع

USDT در مقابل USDC
در حالی که USDT بیشتر برای معاملات و پرداخت‌ها استفاده می‌شه، USDC اغلب به عنوان یک استیبل کوین امن‌تر توصیف می‌شه، چونکه سیرکل (صادر کننده یو اس دی کوین) تلاش بیشتری برای پیروی از ممیزی‌ها و مقررات دولتی انجام می‌ده و دارای ذخایر شفاف‌تر و با پشتوانه کامل‌تری هست.

USDC در مقابل USDT در یک نگاه
USDC در مقابل USDT در یک نگاه

جفت های معاملاتی
هر دو USDT و USDC گزینه‌های محبوبی هستن که به عنوان جفت معاملاتی در پروتکل‌های DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) مورد استفاده قرار می‌گیرن.

ایمنی و شفافیت
بالا گفتیم که در مورد ذخایر تتر همیشه حرف و حدیث بوده. ولی USDC از این نظر بهتره شرایطش. کنسرسیوم سنتر، شرکت مادر USDC، همیشه تابع مقررات بوده و به طور منظم گزارش‌های حسابرسی شده در مورد ذخایر خودش منتشر می‌کنه.

تتر در نهایت در مارس 2021 آمار ذخایر خودش رو منتشر کرد ولی خیلی تلاش کرد که ترکیب ذخایرش رو لو نده. حتی تا اونجا پیش رفت که از دادگاه عالی نیویورک خواست تا دادستان کل ایالت رو از انتشار اسناد به خبرگزاری CoinDesk منصرف کنه.

از اون به بعد تتر کم کم پذیرفت که باید شفاف تر عمل کنه.

آیا باید از USDC یا USDT استفاده کنم؟

اگر علاقه مند به شرکت در یک بلاک چین یا پروتکل DeFi هستین، باید مطمئن بشین که استیبل کوینی که انتخاب می کنین در اون شبکه پشتیبانی میشه. USDC و USDT هر دو برای وام دادن، سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی برای جفت‌های معاملاتی مورد استفاده قرار میگیرن، هرچند که بازده و عملکرد هر کدوم ممکنه متفاوت باشه.

استفاده از تتر برای کسب سود
استفاده از تتر برای کسب سود منبع

Staking Rewards یکی از ابزارهای بسیاری است که می توانید برای مشاهده نرخ های وام USDT فعلی استفاده کنید. میانگین APY در اینجا به طور قابل توجهی بالاتر از USDC است، با APY به 150.58%.

10 پلتفرم برای کسب سود از USDC
10 پلتفرم برای کسب سود از USDC منبع

اتفاقات سال 2022 روی usdc تاثیر بیشتری داشت تا تتر. واسه اطلاعات بیشتر دو تا خبر زیر رو ببینین:

شوک به بازار؛ USDC دی‌پگ شد

آیا USDC به سرنوشت لونا (UST) دچار می‌شود؟

اگر تتر نابود شود چه می‌شود؟

به گزارش financestrategists تتر (USDT) این پتانسیل رو داره که در تراکنش‌های آنلاین به طور گسترده پذیرفته بشه. محبوبیت و مقبولیتش بین معامله گران صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم که لازم به گفتن نیست.

با این حال، اگر بخواد به عنوان یک پروژه ارز دیجیتال قابل قبول در سطح جهانی پذیرفته بشه، باید بر چالش‌هایی غلبه کنه، از جمله شفاف تر کردن عملکرد داخلیش و پاسخگویی به مردم.

اگر Tether از کار بیفته یا به هر دلیلی خاموش شود، همه واحدهای USDT بی‌فایده و بی استفاده میشن چون دیگه نمیشه باهاشون دلار رو بازخرید کرد.

اگه سری به سایت کوین مارکت کپ بزنیم می‌بینیم که دامیننس یا سهم بازار تتر —- هست. ارزش بازار کریپتو هم کلا—-. پس —- درصد بازار رو تتر تشکیل داده که رقم بالایی هست. مسلما اگه اتفاقی واسه این حجم بالای دارایی بیوفته اوضاع خراب میشه.

مثلا شما نابودی لونا رو تو اردیبهشت 1401 در نظر بگیر. لونا حجم بازارش اصلا به بزرگی تتر نبود تازه ولی نابودیش بازار کریپتو رو شدیدا نزولی کرد و باعث شد توجه و حساسیت دولت ها و قانون گذاران روی ارزهای دیجیتال شدید بشه.

کلا احساسات فعالان و معامله‌گران تو بازار کریپتو شدیدا تاثیر داره. انقدر این موضوع مهم و تعیین کننده‌س که براش چندتا شاخص اختراع شده و چندتا سایتم هستن که احساسات رو آنالیز میکنن.

سال گذشته یه استیبل کوینی به نام BUSD که میگفتن توسط بایننس پشتیبانی میشه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درگیر شد و نتیجه این بود که این استیبل کوین کارش تموم شد و به تاریخ پیوست. ولی تو اون زمان تنش زیادی تو بازار ایجاد کرد و باعث ریزش قیمت‌ها شد. ترس از نابودی استیبل کوین‌ها و اصلا مطرح شدن این سوال که اگه تتر نابود بشه چی میشه از همون دوران نشات گرفته.

به نظر ما احتمال نابودی تتر کمه ولی خوب اگه نابود بشه واسه بازار کریپتو خیلی گرون تموم میشه و وضعیت اونقدر خراب میشه که شاید تا سال ها نشه جمعش کرد و شایدم اصلا نشه!

پیشنهاد نویسنده: صفر تا صد ماجرای استیبل کوین بایننس؛ چرا صدور BUSD متوقف شد؟

علت کاهش قیمت تتر (دلار)

الان که داریم این پاراگراف رو می‌نویسیم که میشه 4 تیر 1402 یه 5 ماهی میشه که قیمت تتر دلار همینجوری داره میاد پایین و دلایلش هم سیاسی بوده بیشتر تا اقتصادی. اخیرا درگیری‌هایی بین ارتش روسیه با دولت روسیه پیش اومده و به دلیل رفاقت اخیر ایران با روسیه این اتفاق روی دلار اثر گذاشت و کمی اون رو بالا برد. دیگه اینکه اسم ایران از تو لیست FATF درومد و رفت تو لیست سیاه. این یه مقدار قیمت دلار رو برد بالا. یه مقدار که میگیم میشه حدودا 3 هزار تومن. (از 48.5 رفت روی 51.5 حدودی).

در مدت این چند ماه که قیمت تتر نوسان داشت توی توکن باز مرتب به این موضوع پرداختیم و حتی یه مطلبی داریم که تایم لاین کاهش قیمت دلار از اسفند تا حالا رو توش آوردیم. بنابراین برای مشاهده این مطلب روی لینک زیر کلیک کنین.

علت کاهش قیمت دلار (تتر) چیست + از اسفند تاکنون

برای مشاهده تمام مطالبی که به علت کاهش قیمت دلار پرداختن هم می‌تونین روی لینک زیر کلیک کنین:

علت کاهش قیمت دلار

پیش بینی قیمت تتر (دلار) در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰

حقیقت اینه که توی ایران پیش بینی طولانی‌مدت اونم برای قیمت دلار که کاملا سیاسی هست کمی غیرمعقول هست. ما نهایت بتونیم قیمت رو در یکسال پیش رو پیش بینی کنیم که اونم بستگی به شرایط سیاسی داره که همه‌مون می‌دونیم چقدر در شرایط فعلی مملکت شرایط سیاسی نامشخص و مدام در حال تغییره. بخاطر همین ما توی توکن باز یه پیش بینی خیلی خفن واسه دلار توی سال 1402 انجام دادیم که یکی از بهترین مطالب بلاگمون شده:

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

سخن پایانی

تتر یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های موجود در بازار است و حتما شما هم تا الان یکبار از آن استفاده کرده‌اید. علی‌رغم چالش و بحث‌های فراوان، تتر به‌ پناهگاه امن کاربران در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال تبدیل شده و سومین ارز برتر بازار است. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به تتر چیست؟ تتر چه مزایا و معایبی دارد؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Kriptomat

سوالات متداول

  • تتر چیست؟

تتر نوعی ارز دیجیتال به نام استیبل کوین است و قیمت آن همیشه باثبات و برابر با 1 دلار آمریکا است.

  • پشتوانه مالی تتر چیست؟

در ازای هر واحد تتر ایجاد شده، یک واحد دلار به‌عنوان پشتوانه‌ی مالی آن درنظر گرفته می‌شود.

  • تتر چه کاربردی دارد؟

تتر کاربرد فراوانی داشته اما مهم‌ترین آنها حفظ دارایی در برابر نوسان و امکان خرید دیگر و تبدیل تتر به سایر ارزهای بازار است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.